GSK slutar med pennor

GSK slutar med pennor

Det är inte meningsfullt att dela ut tusentals produktpennor till läkare anser läkemedelsföretaget Glaxosmithkline. En modell av en stjärt för att träna läkare i att känna på prostatastorlek är exempel på en bättre gåva, anser Johan Thor som är affärsutvecklingsdirektör på företaget.

24 sep 2007, kl 18:07
0

Från den första januari nästa år kommer Glaxosmithkline att upphöra med produktspecifika gåvor, så kallade ?give aways?:

– Vi slutar med pennor, post-it lappar, block och sådana saker. Landstinget översvämmas av de här produkterna. Vi har 120 olika läkemedel, och säkert lika många varianter på pennor, det handlar om tusentals produkter bara från oss, säger Johan Thor, affärsutvecklingsdirektör på Glaxosmithkline.

I förlängningen kan man tolka initiativet som att ögonblicket när läkaren för pennan till receptblocket inte längre är centrum för läkemedelsindustrins uppmärksamhet, vilket Johan Thor bekräftar.
– Beslutsfattande om läkemedel sker delvis på andra nivåer än vid förskrivningsögonblicket, till exempel  när man tar fram rekommendationslistor eller behandlingsrekommendationer. Det finns andra behov vi måste tillgodose, och därför vill vi lägga pengarna på andra saker.

Är det alltså så att läkarpennan har förlorat sin makt?
– Stegvis har det gått åt det hållet. Givetvis är det olika för olika produkter. Oavsett kan man ju fråga sig vad en produktpenna skulle göra för skillnad.

Johan Thor betonar också att det inte handlar om att spara pengar, utan om att omprioritera resurser.
– Sammanlagt handlar det om väldigt mycket pengar som är rimligare att spendera på annat sätt. Vi satsar hellre på medicinsk litteratur och andra hjälpmedel, till exempel har vi en stjärtmodul för att träna läkare i att känna på prostatan.

Initiativet är ett steg i den riktning som hela läkemedelsindustrin nu tar, i och med att de etiska regelverken skärps upp ytterligare.  Gåvor till läkare måste numera ha medicinsk anknytning. Därför är gåvor som tidigare var vanliga, till exempel kaffemuggar, t-shirts, golfbollar, ryggsäckar, svampkorgar och liknande uteslutet framöver, enligt Pär Tellner som är marknadsetikansvarig på Läkemedelsindustriföreningen. Men ett allmänt förbud mot reklampennor är inte aktuellt.

– Vad som har medicinsk anknytning är förstås en bedömningsfråga, men en penna eller ett USB-minne är något man kan använda i yrkesutövningen och kan bedömas vara acceptabla gåvor förutsatt att kostnaden ligger under 100 kr, säger Pär Tellner.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng