GSK byter säljstrategi i syd ? halverar konsulentkåren

GlaxoSmithKline (GSK) halverar företagets säljkår inom primärvården i Skåne, Blekinge och Halland. Företaget satsar istället på nya yrkeskompetenser.

5 okt 2006, kl 10:45
0

Företaget omprövar sin marknadsstrategi bland annat mot bakgrund av landstingens övertagande av läkemedelskostnaderna och de nya etikavtalen mellan industrin och vårdhuvudmännen.

– Vi genomför en halvering av den nuvarande personalstyrkan som arbetar med försäljning i regionen, och satsar istället på nya kompetenser. Vi gör inte i första hand nyanställningar utan snarare går redan anställda över i ny verksamhet, säger Peter Sandberg, presschef på GSK.

Företaget kommer att arbeta regionalt med medicinsk rådgivning (en GSK-anställd läkare kommer att arbeta lokalt), utbildning av vårdpersonal, kommunikation och mediakontakter samt kontakter med brukarorganisationer.

– Vi tycker att omställningen i industrin har gått onödigt långsamt och vår förhoppning är att detta projekt även ska påverka andra aktörer att våga ta steget i denna riktning, säger Kenneth Forssell, vd på GSK i Sverige i ett pressmeddelande.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng