Arkivering

Konkurrenten går fri

0

Allergan Norden har anmält konkurrenten Galderma Nordic för att man genom ett internationellt systerföretag, Q-Med bjudit in svenska läkare till en kongress i Monaco som av LIFs compliance officer inte ansetts vara godtagbar ort för konferenser. Allergan hävdar också att de svenska läkarna i strid med regelverket fått information om det botulinumtoxin som konkurrenet Galderma marknadsför i Sverige.

IGM går på det anmälda företagets linje och konstaterar att inbjudan till den internationella kongressen inte skett från Sverige och att Galderma enligt egen utsago inte bjudit in några svenska läkare till kongressen.
IGM konstaterar också att Galderma Nordic AB som sysslar med läkemedelsförsäljning och Q-Med AB, ett medicintekniskt företag, är två juridiska personer. Q-Med AB är ett separat medicintekniskt företag och inte medlem i Lif, inbjudan som gått ut faller därmed inte under IGMs bevakningsområde.
För denna resultatlösa anmälan ska Allergan Norden betala 40 000 kronor.
Men företaget har överklagat beslutet till NBL.

Inte visat skydd

0

Gardasil skyddar mot livmoderhalscancer, men det finns idag inget som tyder på att vaccinet skyddar också mot andra former av HPV-relaterad cancer, som till exempel anal- och tonsillscancer.

I en annons om HPV-relaterade sjukdomar som företaget Sanofi publicerat i Dagens Medicin, under rubriken ”Vad vet du om HPV-relaterad cancer” nämns inte företagets vaccin, men IGM anser att det för de flesta läsare är känt att Sanofi har vaccinet Gardasil.

IGM menar att den ingående beskrivningen av andra cancersjukdomar som, liksom livmoderhalscancer, troligen också orsakas av HPV 16 och 18 antyder att man också kan skydda sig mot dessa genom vaccinering.Men även om det teoretiskt sett är möjligt finns idag inga publicerade kliniska studier som visar att det är så.
IGM menar att annonsen kan uppfattas som en prelansering av en indikation som eventuellt kan komma i framtiden och att det bryter mot det etiska regelverket.IGM anser det här avsteget vara allvarligt och Sanofi Pasteur ska därför betala den högsta avgiften, 140 000 kronor.

Ord står mot ord

0

En läkare har anmält företaget Lundbeck för att ha en läkemedelsförsäljare som saknar den obligatoriska utbildningen vid informationstillfällen. Företaget Lundbeck hävdar att man alltid har minst en företrädare med sådan auktorisation när man ger någon typ ab läkemedelsinformation.

 

IGM konstaterar att det är svårt att slå fast vad som hänt när det saknas skriftlig dokumentation. I det här fallet går parternas uppgifter isär och när det inte går att styrka anmärkningen frias företaget.

Svårhörd radiospot

0

I sin marknadsföring av Ipren ( ibuprofen) mjuka kapslar i en radiospot har IGM haft mycket svårt att höra och tyda vad som sägs.

Även för korta reklaminslag på radio krävs vissa obligatoriska uppgifter om läkemedlet. Men bullrig musik och avbrott gör att de lösryckta meningarna är svåra att höra liksom att vissa obligatoriska uppgifter saknas, anser IGM.
Det kostar företaget McNeil 90 000 kronor. McNeil har överklagat beslutet till NBL.

Friad för effektivare

0

Takeda som marknadsför trombinhämmaren Warfarin hävdar i sin anmälan att det i Sverige inte kan vara OK att hävda att Pradaxa är effektivare än warfarin. Vid svenska förhållanden är det inte någon skillnad mellan de två behandlingarna hävdar företaget.

IGM håller inte med. Att i nyhetsbrevet skriva att Pradaxas godkännande är baserat på en bättre strokeförebyggande effekt än warfarin och en lägre för hjärnblödning, stämmer konstaterar IGM.
Eftersom det anmälda företaget friades av IGM är det anmälaren som får betala 40 000 kronor.

Kritik bet inte

0

Både Pfizer och GSK marknadsför ett läkemedel mot njurcellscancer, Sutent respektive Votrient. Vid en hearing jämförde GSK:s företrädare de två proteinkinashämmarna, som i princip har samma verkningsmekanism. Indikationerna är också är också närmast desamma.

Pfizer har krävt att GSK skulle upphöra med en prisjämförelse som är till Pfizers nackdel. Något konkurrenten inte hörsammat.Och IGM håller med GSK. IGM påpekar också att jämförelsen nu presenterades vid en hearing där båda företagen hade föreläsningstid förutom att det fanns tid för frågor.

Eftersom Pfizers anklagan inte rönt något erkännande från IGM:s sida får Pfizer betala 40 000 kronor. Frågan är dock inte avgjord ännu eftersom Pfizer gått vidare till NBL.

Ändrade inte

0

Konkurrenten Abbott, numera Abb Vie AB har tidigare krävt att Pfizer skulle ändra i sin annons för läkemdlet Enbrel. Konkurrenten menade att annonsen med en vägskylt med texten "Välj väg för långsiktig effekt" med Enbrelskylten som visade åt ett håll och konkurrenternas åt ett annat, fel?, håll inte var nyanserad.

IGM gick på Abbotts linje, men eftersom Pfizer lovade att justera och nyansera budskapet, lät IGM, det passera. Nu har emellertid Abbott återkommit och påvisat att Pfizer inte gjort de ändringar man var ålagd. Till exempel finns rubriken om att välja väg kvar. Det kostar Pfizer 120 000 kronor

Långsökt förklaring

0

Under pseudonym har IGM mottagit en anmälan mot företaget Green Medicine AB för marknadsföringen av de traditionellt växtbaserade läkemedlen Kan Jang och Chi San.

Den första används för lindring av förkylningssymtom den andra vid nedsatt prestationsförmåga som trötthet och svaghetskänsla.
I Tv-reklam påstår företaget att de två ger ”Direkt hjälp vid förkylning” och detsamma ”Direkt hjälp vid trötthet” om man använder Chi San.

Anmälaren har svårt att tro att tröttheten och förkylningen skulle försvinna direkt och IGM håller med. Företaget menar att påståendet avser att hjälpen är direkt riktad mot trötthet och förkylning.

Långsökt tycker IGM och anför förseelsen tillhör kategori normal som eftersom företaget är medlem i Svensk Egenvård, innebär en avgift på 25 000 att betala till IGM.
 

Konkurrenten fick rätt

0

 

Destin Pharmas marknadsföring av Ameluz i ett bokningsbrev och en säljbroschyr innehöll ett antal allvarliga fel i förhållande till läkemedelsbranschens etiska regelverk. Men eftersom företaget inte är med i Lif har det inte någon skyldighet att betala sanktionsavgiften, som när förseelsen räknas som allvarlig brukar vara på 120 000 kronor.

Det finns idag två läkemedel som används för så kallad fotodynamisk terapi (PTD) för behandling av hudförändringar som kan utvecklas till cancer, krämen Metvix som marknadsförs av Galderma och gelen Ameluz som marknadsförs av Desitin Pharma.

Det var konkurrenten Galderma Nordic som anmälde Destitin Pharma. IGM går på anmälarens linje och menar till exempel att man i broschyren kan få intrycket att Destin Pharmas gel har en bättre hållbarhet än konkurrentens kräm. Den unika gelformulering som Desitin använder sig av är också en otillåten överdrift som enligt gällande praxis betraktas som allvarliga förseelser.

Desitin Pharma har accepterat IGM:s bedömning.
 

Glömde läkemedlet

0

 

När Biogenidec skickade ut information och inbjudan till en terapiinriktad utbildning saknades information om att utbildningen också innehöll produktinformation om företagets läkemedel Fampyra, vid behandling av multipel skleros.

Biogenidec håller med och beklagar att man missat detta, men påpekar att innehållet, även produktinformationen, var avstämd med huvudmannen.

Missen kostar Biogenidec 40 000 kronor.

Oense om läsarna

0

 

I tidningen Sveriges Fotterapeuter har Novartis annonserat om Lamisil, terbinafin, för behandling av fotsvamp. IGM har reagerat på att det i annonsen inte finns någon uppmaning om att också ta del av information på bipacksedeln.

Novartis förklarar det med att man anser att tidningen riktar sig till yrkeskåren fotterapeuter och att man därför följt reglerna om marknadsföring mot hälso- och sjukvårdspersonal. Enligt de reglerna krävs inte någon uppmaning om att läsa bipacksedeln.

IGM håller inte med, utan anser att tidningen visserligen vänder sig till en yrkeskår, men att det är en mycket homogen yrkesgrupp. Med en tidskrift som vänder sig till hälso- och sjukvårdspersonal avses som regel att läsarna är legitimerad yrkesutövare eller haren skyddad yrkestitel, vilket inte fortterapeuter har hävdar IGM som anser att avsteget är en enkel förseelse som kostar Novartis 40 000 kronor.

Novartis har överklagat beslutet till NBL.  

Många fel i vaccinannons

0

En infektionsläkare uppfattade ett reklamutskick för pneumokockvaccinet Prevenar 13 från Pfizer som vilseledande. I utckicket står det baldn annat att ”Pneumokockvaccin till vuxna rekommenderas av Socialstyrelsen”. Ingenstans står det att  rekommendationen bara gäller äldre och eller personer med vissa bakomliggande sjukdomar. Rekommendationen, som är från 1994, gäller dessutom ett annat vaccin som i motsatts till Prevenar 13 är icke-konjungerat. I stycket efter står det att Prevenar 13 är det enda hittills godkända konjugerade pneumokockvaccinet för personer över 50. Detta är sant men blir enligt anmälaren vilseledande i sammanhanget eftersom det inte har någonting med Socialstyrelsens rekommendationer att göra.

Anmälaren reagerade också på att det i annonsen även står att eftersom Prevenar 13 saknar subvention så  behöver det inte upphandlas. Läkaren frågar om det stämmer att lagen om offentlig upphandling plötsligt inte skulle gälla när ett läkemedel inte ingår i förmånen.

Pfizer skriver i ett svaromål att företaget håller med om att flera av formuleringarna är felaktiga, bland annat meningen om att Prevenar 13 inte skulle behöva upphandlas. Vad gäller stycket om vaccinet är konjugerat menar företaget att de bara vill informera om vaccinets egenskaper baserat på gällande produktresumé.

IGM håller inte med Pfizer utan bedömer formuleringen vilseledande i sammanhanget. IGM bedömer också formuleringen om Socialstyrelsens rekommendation som vilseledande liksom att vaccinet inte skulle behöva upphandlas. Pfizer åläggs att betala 90 000 kronor i avgift till IGM och uppmanas att inte upprepa sig på de påtalade punkterna.

Oklar styrka

0

I sin marknadsföring av det antipsykotiska läkemedlet Seroquel använder Astrazeneca beskrivningen ”Styrka som skapar stabilitet i livet”. Vad syftar påståendet på undrar IGM och menar själv att budskapet måste tolkas som att Seroquel skulle vara bättre än andra antipsykotika, något det inte finns täckning för i SPC:n.

Enligt företaget ska meningen inte tolkas som en jämförelse i effektivitet utan syftar på det breda indikationsområdet och de många tablettstyrkor som möjliggör en individanpassad behandling. Enligt Astrazeneca är budskapet ”Styrka som skapar …” något man sedan lång tid tillbaka använt i sina kampanjer till målgruppen

Den förklaringen köper inte IGM som hävdar att det inte ens för en psykiatriker är självklart att ”Styrka som skapar stabilitet i livet”, med styrka i singularis, skulle avse att läkemedlet finns i olika styrkor.

IGM har också synpunkter på den allt för lilla storleken på minimiinformationen samt att företaget inte uppmanat läkare att beakta medlets säkerhetsprofil.

Totalt rör det sig om en normal förseelse tycker IGM och uppmanar företaget att betala 90 000 kronor.

 

Överklaga hjälpte inte

0

Företaget bad IGM titta på en inbjudan till ett lyxhotell i Orlando där ett cancersymposium skulle hållas,(W1370/12). IGM konstaterade att konferenser i anslutning till golfbanor och andra fritidssysselsättningar oftast inte är godtagbara. Så inte heller den här gången. Företaget överklagade till NBL att man ålagts att betala 90 000 kronor till IGM. Inbjudan gick nämligen aldrig iväg eftersom den inte godkänts av IGM.

Men NBL låter beslutet stå fast, däremot tar NBL inte ut någon avgift.

För liten annonstext

0

Annonsen, som finns i Läkartidningen nr 39-40 2012, gör reklam för Sanofi Pasteur MSDs HPV-vaccin Gardasil.  IGM tycker att den minimiinformation som innehåller fakta om produkten är skriven i en alldeles för liten punktstorlek som gör den svår att läsa.

Granskningen om en text är läsbar skall göras utifrån en totalbedömning av flera typografiska faktorer som teckensnitt, teckenstorlek, bakgrundsfärg, radavstånd och spaltbredd. Den aktuella annonsen för Gardasil har enligt IGM en sämre läsbarhet än jämförbar text i tryckta FASS. Enligt NBL bör minimiinformationen i en annons ha samma eller bättre läsbarhet än FASS-texten.

Sanofi Pasteur MSD skriver i ett svaromål att de omedelbart ändrat teckenstorleken i resterande pressannonser som inte gått i tryck. Förseelsen bedöms vara av kategorin enkel och företaget åläggs att betala 40 000 kronor i IGM-avgift.

Halsband inte nog effektivt

0

Företaget Intervet har i sin marknadsföring använt sig av ordet effektivt när det gäller deras fästingskydd för hundar. Just ordet effektiv får IGM att titta extra noga.

För att påstå att en läkemedelsbehandling är effektiv ska man ha mycket på fötterna, vilket de företag som IGM granskar sällan har. Inte heller företaget Intervet har det i sin annons för Scalibor vet, ett fästingskydd för hundar i form av ett halsband.

IGM konstaterar att det inte finns någon täckning i produktresumén för att det här fästingmedlet skulle vara effektivare än andra för hundar, det saknas för övrigt jämförande studie.

Eftersom det är en tämligen normal förseelse beslutar IGM att företaget ska betala 90 000 kronor.