Annons

Företagen satsar på växande marknader

När vinsterna minskar i USA och Europa satsar
läkemedelsföretagen på växande ekonomier som Kina och Indien. Trots problem med
patent och sjukvårdssystem som försvårar distributionen vill företagen vara på
plats för att få sin del av marknaden skriver analysföretaget Datamonitor i en
rapport.

13 mar 2008, kl 14:00
0

De globala läkemedelsföretagen flyttar inte bara
produktionen av sina läkemedel till Asien, de räknar också med en god marknadsutveckling
i länderna. Enligt en rapport från analysföretaget Datamonitor slåss nu
företagen om att etablera sig i växande marknader, mest intressanta är länder
som Brasilien, Ryssland, Indien, Kina och Turkiet.

Ännu så länge är marknaderna i de här länderna små jämfört
med USA och Europa, men tillväxten är mycket stor. I Brasilien ökade försäljningen
av läkemedel med 24 procent under 2006, den ryska marknaden har växt med 27
procent sedan 2005, Indien och Kina växer med 15 procent per år och Turkiet med
5 procent. Enligt en annan rapport från IMS Health var försäljningstillväxten
i USA rekordlåg förra året med sina 3,8 procent, det lägsta sedan 1961.

Kina och Indiens stora befolkningar är extra intressanta för
företagen, skriver Datamonitor. En viktig trend är också att dessa nya
marknader nu mer och mer liknar de amerikanska och europeiska. Tidigare
dominerades marknaderna i dessa länder av infektionsläkemedel, nu sker ett
skifte till läkemedel för nervsystemet, hjärta-kärl, mage-tarm och sjukdomar som diabetes.  

Samtidigt bromsas företagens etablering på de nya
marknaderna av patentstrider. Ett annat hinder är enligt Datamonitor att
människor i de här länderna fortfarande har dålig tillgång till läkemedel via den
offentliga sjukvården.