FDA utfärdar varning för medicin mot illamående

Den amerikanska läkemedelsmyndigheten varnar för att läkemedlet ondansetron kan orsaka hjärtarytmi.

16 sep 2011, kl 12:10
0

I ett pressmeddelande varnar amerikanska FDA för att Glaxosmithklines läkemedel för anti-illamående ondansetron (Zofran) kan öka risken för långt QT-syndrom vilket kan leda till allvarliga hjärtrytmstörningar.

Läkemedlet förses nu med en varningstext där det ska undvikas till patienter med medfött långt QT-syndrom på grund av risken för hjärtarytmi. FDA rekommenderar även övervakning med EKG hos patienter med elektrolytrubbningar, hjärtsvikt, långsam eller oregelbunden hjärtrytm samt patienter som tar andra läkemedel som kan leda till långt QT-syndrom.

Enligt Läkemedelsverket är biverkningarna redan kända och att det troligtvis inte kommer utfärdas någon extra varning.
– Det står redan i produktresumén och under biverkningar att man bör vara försiktig med att ge Zofran till personer som tidigare har haft problem med hjärtat samt personer som äter vissa läkemedel, säger Lennart Forslund, läkare vid Läkemedelsverket.

GSK genomför nu en studie för att se om läkemedlet förlänger QT-tiden. Den beräknas vara klar under 2012.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng