Emea byter utseende

Den europeiska läkemedelsmyndigheten, Emea, byter i dag, den 8
december, logotyp. Den nya förkortningen för myndigheten är Ema.
Samtidigt byter de design på sin hemsida.

8 Dec 2009, kl 12:32
1

Från och med den 8 december har den europeiska läkemedelsmyndigheten en annorlunda kostym. Den gamla förkortningen Emea byts ut och blir istället Ema, kort för European Medicines Agency. Den nya förkortningen innebär att myndigheten får en ny logotyp, ny adress till hemsidan och att alla e-postadressen ändras. Webbsidans nya adress bär www.ema.europa.eu.

Förändringen är en del av den omstrukturering som sker på myndigheten och som ska vara klar till 2015.  Den fullständiga planen för förändringen kommer att presenteras officiellt i januari då en helt ny hemsida också ska lanseras. Omgörningen innebär bland annat att myndigheten kommer att få en avdelning med fokus på patienternas säkerhet och hälsa och en för nya forskningsområden.

Att man introducerar en ny förkortning förklaras med att det andra e:t i Emea, som ursprungligen stod för ?evaluation?, inte längre känns motiverad och väcker många frågor. På myndighetens hemsida kan man läsa att förkortningen Emea i andra sammanhang ofta syftar till ?Europe, Middle East and Africa? vilket enligt de anställda skapar förvirring. Samtidigt påpekas att förkortningen Ema inte är det nya namnet på myndigheten utan finns där av praktiska skäl.

Vid ett möte i London i förra veckan sade Thomas Lönngren, chef för myndigheten, att han inte förutspår några förändringar i arbetet efter att Ema hamnat under direktoratet för folkhälsa och konsument istället för det direktorat som har hand om företag och industri.  

1 Kommentar

Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer