?Eeze migrän? ger falska signaler

TV-reklamen som marknadsför Eeze (diklofenak) som ett nytt receptfritt läkemedel mot migrän strider mot god branschsed. Det konstaterar IGM.

24 maj 2007, kl 15:32
0

Enligt anmälan som lämnades in till industrigranskningsnämnden, IGM, av Mc Neil Sweden, är reklamen för Eeze migrän starkt missledande. Anmärkningarna på marknadsföringen är flera. I reklamfilmen säger en man ?Jag har migrän och det är inte samma sak som vanlig huvudvärk. Tidigare så köpte jag vanliga värktabletter men nu använder jag Eeze migrän som är en effektiv och snabbverkande migräntablett. Tar man Eeze vid första symtomen så kan man slippa hela anfallet.? 

Detta anser anmälaren förleder TV-tittaren att tro att Eeze innehåller en ny, unik och speciellt effektiv substans jämfört med vanliga värktabletter, vilket de anser är vilseledande och missvisande. Eftersom substansen diklofenak verkar på samma sätt som andra NSAID, som till exempel acetylsalicylsyra, ibuprofen, naproxen och ketoprofen är det felaktigt att presentera Eeze som ett nytt läkemedel. Det finns enligt anmälaren heller ingen dokumentation som stöder att diklofenak är mer effektiv vid migrän än vad till exempel Treo är, vilket företaget försöker ge sken av när man i reklamfilmen säger att Eeze är mer effektiv vid migrän än ?vanliga värktabletter?.

Antula avvisar kritiken i sitt svaromål. Företaget menar att en substans kan vara en nyhet även om den funnits på marknaden länge, till exempel om substansen blir receptfri eller får en ny indikation. De skriver att diklofenak är effektivt mot migränanfall och att indikationen och doseringsangivelsen för Eeze är ägnad att vägleda konsumenten till en korrekt användning vid just migrän. ‘

Ytterligare en anmärkning handlar om att Antula i reklamfilmen lägger till ordet migrän till produktnamnet, något som anmälaren menar förstärker den missledande informationen att detta är ett läkemedel speciellt framtaget för att behandla migrän. Företaget svarar med att även detta tjänar ett vägledande syfte för att underlätta konsumentens val av läkemedel vid olika typer av besvär. De tycker inte att det är önskvärt ur konsumentupplysningsperspektiv att uppge alla indikationer i samband med marknadsföring.

IGM gör den samlade bedömningen att framställningen i reklamfilmen i kombination med beteckningen ?Eeze Migrän? vilseleder läsaren att tro att ett nytt särskilt effektivt läkemedel tagits fram mot just migrän, vilket IGM menar är ovederhäftigt med innebörd av otillåten överdrift av medlets ändamålsenlighet. Men eftersom Antula Health Care inte är medlem i LIF eller IML kan IGM inte kräva företaget på någon avgift.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng