Annons

Delade meningar om reklam via artiklar

Ska företag få utnyttja vetenskapliga artiklar för att göra reklam för
läkemedelsanvändning utanför godkänd indikation? Förslaget från det
amerikanska läkemedelsverket, FDA, har mötts av olika reaktioner.

22 apr 2008, kl 15:02
0

Precis som i Europa är det förbjudet i USA att marknadsföra ett läkemedel utanför indikation. Men FDA har lagt fram ett förslag med riktlinjer för hur företag ska få sprida medicinska artiklar som beskriver vilken effekt ett läkemedel har på andra diagnoser än de som läkemedlet är godkänt för.

Fram till för ett par år sedan var det tillåtet att skicka sådana artiklar till läkare om FDA gett sin tillåtelse. Men dessa undantagsregler från förbudet mot läkemedelsreklam utanför godkänd indikation upphörde att gälla 2006 och sedan dess har behovet av nya riktlinjer varit stort.

Representanter för läkemedelsindustrin meddelade i dagarna att de stödjer FDA:s förslag. Att distribuera artiklar om nya indikationer gör det möjligt för läkare att utnyttja nyupptäckta användningsområden innan FDA hunnit godkänna dem, menar de.

Men deras positiva utlåtande krockar med avslöjandet att amerikanska Merck använt sig av spökskrivare. Nu ifrågasätter kritiker till FDA:s förslag trovärdigheten i medicinska artiklar. Marknadsföringsmetoden var dock uppe till diskussion redan innan onsdagens avslöjande. Som ett exempel har nämnts att Pfizer fick betala 430 miljoner dollar i böter 2004 för att ha använt vetenskapliga artiklar om icke godkända indikationer för epilepsiläkemedlet Neurontin i reklamsyfte, skriver The New York Times.

Igår var sista dagen för att lämna kommentarer på FDA:s förslag. Myndighetens beslut förväntas komma under de närmsta månaderna.