Annons
David Kruse om hur apoteket ska erövra världen

David Kruse om hur apoteket ska erövra världen

När Apotekets ledning för ett par år sedan insåg att monopolet skulle falla la de upp strategier för framtiden. En av dem handlade om möjligheten att expandera utanför landets gränser. Under en period drevs idén som ett projekt inom Apoteket, men på ett styrelsemöte i maj förra året beslutade man att dotterbolaget Apoteket International skulle […]

8 apr 2009, kl 16:57
0

När Apotekets ledning för ett par år sedan insåg att monopolet skulle falla la de upp strategier för framtiden. En av dem handlade om möjligheten att expandera utanför landets gränser. Under en period drevs idén som ett projekt inom Apoteket, men på ett styrelsemöte i maj förra året beslutade man att dotterbolaget Apoteket International skulle bildas. Målet är tydligt: etablera Apoteket AB i andra länder. I augusti 2008 tillträdde David Kruse som bolagets vd.
− Under hösten har vi arbetat med att ta fram en affärsplan för verksamheten där vi beskriver vilka delar av Apoteket som kan vara intressant att utveckla i andra länder, och vi såg då att vårt Apodoskoncept är något unikt som många andra länder efterfrågar, säger David Kruse.

Av de länder som utvärderades under hösten framstod snart Norge som det bästa landet att påbörja expansionen i.
− Där finns en politisk vilja att öka användandet av dosdispenserade läkemedel, men de etablerade aktörerna har inte fått igång den verksamheten fullt ut. Vi tror därför att vi kan ta en stor del av marknaden. Idag är det knappt 30 000 patienter som får dosdispenserade läkemedel i Norge, det borde kunna vara närmare 100 000 med liknande förhållanden som i Sverige. Av den marknaden bör vi kunna ta en betydande del.
Uppbyggnaden av verksamheten i Norge sker tillsammans med det norska företaget Medeco som normalt sysslar med att leverera förbrukningsartiklar till vården. I Kløfta bygger de en lokal som ska bli ett kombinerat dos- och distansapotek som ska kunna leverera Apodos till den norska sjukvården och hemtjänsten. Bolaget Apoteket International Norge AS har nu nio medarbetare, både svenskar och norrmän.
− Vi hoppas att verksamheten där ska gå med vinst om cirka tre år.

Vilka andra länder kommer ni att etablera er i?
− Det beror mycket på hur apoteksmarknaden utvecklar sig i Europa. I många länder är det inte möjligt för nya aktörer att komma in på grund av regleringar, men jag tycker att Tyskland, Storbritannien och Holland är intressanta för bland annat Apodos och farmacevtiska tjänster.

Är det bara Europa som ni är intresserade av?
− Det är väl inga länder som är uteslutna. Men det räcker för oss att börja undersöka de europeiska marknaderna, vi har fullt upp med att bara få det att fungera i Norge.

Handlar det bara om att exportera Apodos och farmacevtiska tjänster eller kan det bli aktuellt med butiker också?
− Det beror på vad som händer. I ett första läge tittar vi på vad det är som Apoteket är bra på efter att ha varit ett monopol och vad det finns en efterfrågan på. Där är Apodos ett väldigt bra exempel, Apoteket har utvecklat produkten väl och frågan om äldre och deras läkemedelsanvändning håller på att bli stor i många europeiska länder.
− Men jag utesluter inte att vi på sikt också försöker etablera butikskoncept i andra länder, svenska apotek har en speciell profil som nog kan bli intressant på andra marknader också. Det är ju intressant att följa öststatsländerna och de baltiska länderna till exempel, där händer mycket och om förutsättningarna är de rätta kan det finnas flera marknader som vi vill etablera oss på.

Förhoppningarna kring vad Apoteket Internationals verksamhet ska leda till är flera. Att det, till viss del, kan kompensera för minskad marknadsandel i Sverige är en. Att lära sig mer om andra länders system och använda den kunskapen inom svenska Apoteket en annan, förklarar David Kruse.
− Sen ska man inte glömma att Apoteket kommer att få konkurrens som arbetsgivare. Och kommer det in flera internationella apotekskedjor på den svenska marknaden så kommer de självklart ha en fördel när de ska rekrytera. Därför är det bra om Apoteket AB också kan visa att det finns möjligheter att jobba i andra länder om man jobbar hos oss.  
Planen för de verksamheter som Apoteket International ska etablera runt om i världen är att de ska vara lokalt förankrade och uppbyggda.
− Eftersom det här är en så kunskapsintensiv verksamhet måste de byggas upp på plats. Om vi ska vara i Spanien till exempel så skulle de antagligen inte känna sig helt bekväma med att lämna över ansvaret för sin läkemedelsanvändning till ett helt utländskt företag. Istället måste det byggas upp av folk som kan landet och kulturen. Men i botten ska det finnas en värdegrund och policies som är gemensamma för hela Apoteket AB.

Hur många länder finns Apoteket AB i om tre år?
− Det kan jag inte svara på idag. Det beror mycket på de olika processer som pågår runt om i Europa, men jag hoppas ju att vi finns på fem till sju nya marknader. Men det är inte det viktigaste, det viktigaste är att det går bra där vi har etablerat oss.

Hur stor del av omsättningen kommer att komma från den internationella delen i framtiden?
− Det är helt omöjligt att svara på eftersom vi inte ens vet hur stor Apoteket AB:s omsättning kommer att vara om ett halvår. Mitt jobb nu är att förbereda så att Apoteket kan gå in på den internationella marknaden om ägarna vill. När vi sen kan visa vilka olika möjligheter som finns så kommer det att bli upp till ägarna att bestämma sig för om det här är något man vill satsa pengar på.