Coop får bassning för reklam

Coop tvingas ändra sin reklam för receptfria läkemedel om de inte ska riskera vite på en miljon kronor.

13 okt 2010, kl 12:45
0

Det är annonser i Coops kundtidning Mersmak som får bannor av Läkemedelsverket. I kundtidningen finns enligt verket annonser som saknar upplysningar om bland annat om bipacksedel som är ett krav i reklam för läkemedel.

Coop hävdar i ett svar till Läkemedelsverket att de inte anser att det rör sig om en annons utan om redaktionellt material, rapporterar Dagens Media. Men myndigheten menar att materialet har syftet att främja försäljning och/eller konsumtion av läkemedel och att det då är reglerna för marknadsföring som gäller.

Vitesbeloppet är på en miljon kronor.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng