Annons

När krämerna blev chokladpudding

17 mar 2011, kl 16:43
0

Petra Hedbom
Tidigare chefredaktör Läkemedelsvärlden.se

Om bloggen

Här bloggar vi på redaktionen om saker och ting som rör sig i våra huvuden och i vår omvärld.

I omregleringens linda var det mycket prat om hur de nya
apoteksaktörerna skulle nischa sig, både från aktörerna själva och från
allmänt spekulerande tyckare. Innan de ens valt material till
kundpåsarna snackades det om vårdnära tjänster och
läkemedelsgenomgångar.

 När butikerna sen började öppna och kunderna komma var det till en början inte mycket som tydde på skillnader. Det mest radikala, var att våga bryta mot trenden hundra nyanser av grönt i loggan. Kedjorna var, med all rätt, måna om att kunderna skulle känna att de var på ett apotek.

Så för något år sedan började man se den första förändringen av sortimentet och inte oväntat på egenvårdssidan. De olika kedjorna började ta in olika märken av hudvårdsserier och vitaminer, vissa slog till på produkter med eget märke, andra anställde hudvårdsterapeuter. Pressmeddelandena i min inkorg ropade krämer och face water. Lite olika blev det, men i ärlighetens namn mest lika.

Nu, lagom till förberedandet av beach 2011, har en ny våg av produktprofileringen tagit form. Av de pressmeddelanden jag nu får från apoteken är det häpnadsväckande många som handlar om mat. Eller nej, matrelaterade föremål skulle jag vilja säga. Istället för lotion och vitaminer drunknar jag sedan ett par veckor i lanseringar av Hunger Control, Modifast, Slimdrink, Powerbar och påsar med frystorkad dietmat. Apotek Hjärtat har stuckit ut en smula genom att presentera ett måltidsmått, en uppfinning som ska hjälpa kunderna som trots allt vill ha vanlig föda att lägga upp portioner i lagom storlek.

När de nya apoteken började ta form hördes många skämtsamma profetior om hur apoteken skulle förvandlas till salladsbarer och börja sälja glass istället för piller. När jag nu, på förvånansvärt många apotek, måste forcera kyldiskar med måltidsersättningar, dietpuddingar och glukossänkande fibrer för att ens nå fram till plåsterhyllan, då är det som att sanningen är på väg att hinna i fatt dikten.

Ett annat fenomen som kommit är att införa nya titlar på apotekspersonalen som egenvårdsspecialist och säljare. Att fantisera om att nästa titel som införs på en kedja blir kallskänka känns plötsligt inte helt uppåt väggarna.

Kommentera

Please enter your comment!
Please enter your name here

Regler för kommentarer på Läkemedelsvärlden.se

Kommentarerna förhandsgranskas inte. Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läkemedelsvärldens redaktion förbehåller sig rätten att stryka hela eller delar av inlägg som inte uppfyller våra regler. Läs mer här