Annons

Bättre service än kunskap på nya apoteken

Apoteket AB:s personal är mer kunnig än serviceinriktad anser kunderna enligt en marknadsundersökning. För de andra kedjorna gäller det omvända.

19 apr 2011, kl 11:15
1

I en ny kundundersökning från Scandinfo Marketing Research sticker Apoteket AB ut. Kunderna tycks enligt enkäten ha absolut störst förtroende för personalens kunskaper på det gamla monopolföretaget. 51 procent av de tillfrågade som kände till kedjan ansåg att Apotekets AB:s personal är mycket kunnig. Näst bäst låg Apotek Hjärtat och Vårdapoteket, 24 procent ansåg att den personalen var mycket kunnig.

När det gäller servicen
på Apoteket AB anser kunderna att den är bättre än konkurrenternas, men skillnaden är inte lika stor. 46 procent anser att Apoteket AB:s personal är mycket serviceinriktad, också här ligger Apotek Hjärtat på andraplatsen med 28 procent.

Det finns inget
i den nya kundundersökningen som tyder på att de nya kedjorna knaprar in på det statliga apoteket, snarare tvärtom. De nya kedjorna ligger kvar på ungefär samma nivåer som man gjort sedan marknadsundersökningsföretaget började sina mätningar för ett år sedan. Däremot får Apoteket AB:s personal de högsta betygen sedan förra våren.

Apoteksradarn, som
undersökningen kallas, genomförs kontinuerligt med 75 webbintervjuer varje vecka med ett riksrepresentativt urval av personer mellan 18-70 år. De senast redovisade resultaten bygger på 600 sådana intervjuer.

1 Kommentar

Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer

  1. Det tar tid att för människor att vänja sig vid en ny ordning….
    Det är märkligt att kunskapen anses större hos Apoteket AB, då flertalet av de som jobbar på de “nya” apoteken är de som förut jobbat hos statliga Apoteket?