Årets lyckokast och bottennapp utsedda

SFAM har nu utsett årets bästa och sämsta läkemedelsannonser. Glaxosmithkline får Lyckokastet medan Pharmacia belönas med Bottennappet.

16 okt 2002, kl 18:11
0

Årets lyckokast och bottennapp i marknadsföringen av läkemedel är nu utsedda. SFAM-L (Svensk förening för allmänmedicins läkemedelsråd) står bakom utnämningarna.

Lyckokastet går till bästa annons under året. 2002 går det till Glaxosmithklines skriftserie "Paracetamol Debatt".

Motiveringen från SFAM-L är: ?Genom en sakligt utformad skriftserie har Glaxosmithkline medverkat till att sprida information om ett underskattat läkemedel. Paracetamol är det smärtstillande läkemedel som bör vara förstahandsval vid såväl lindriga som svåra smärttillstånd. Myter om andra smärtstillande läkemedel som har mer biverkningar har avslöjats, vilket är särskilt förtjänstfullt. Ett lyckokast!?

Priset för sämsta annons, Bottennappet, och går 2002 till Pharmacia för en annons om Behepan med rubriken ?Vinglar Greta mer än tidigare??.

Motivering till beslutet lyder: ?Annonsens utformning förmedlar en nedlåtande syn på äldre kvinnor, som gränsar till lyteskomik. Annonsens förmodade syfte är att uppmärksamma att brist på vitamin B12 kan orsaka okaraktäristiska neurologiska symtom. Det budskapet är i och för sig angeläget, men annonsens fördomsfulla och nedlåtande syn på äldre kvinnor är ett verkligt bottennapp!?

Utnämningarna gjordes vid SFAM:s höstmöte den 16 oktober 2002.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng