Annons

Apotekstjänst får kritik av IVO

Tillsynsmyndigheten anser att det finns allvarliga brister i dosverksamheten hos Apotekstjänst och de nio landsting som anlitat företaget. Svensk Dos har däremot åtgärdat problemen.

31 jan 2014, kl 15:01
0

Dosmarknaden omreglerades i början av förra året och strax före och efter sommaren tog de nya dosföretagen Svensk Dos och Apotekstjänst över dosleveranserna i sammanlagt tio landsting. Men övertagandet gick inte felfritt och Inspektionen för vård och omsorg, IVO, fick in flera rapporter om felleveranser, fel innehåll i dospåsarna och problem med IT-verktyget Pascal. Då beslutade IVO att genomföra en tillsyn av dosverksamheten hos de nya dosföretagen och i de tio landstingen.

Nu har IVO avslutat granskningen och fattat beslut i ärendena. Tillsynsmyndigheten kommer fram till att det krävs åtgärder hos ett flertal landsting för att dostjänsten ska fungera patientsäkert. 
– Vi har på det övergripande planet velat tydliggöra ansvarsförhållandet för alla inblandade parter. Det finns en tendens att skylla på varandra eller att hänvisa till saker utanför deras kontroll. Vi har även velat förtydliga att det vid en så stor förändring krävs en kvalificerad riskanalys från upphandlarens sida, säger Gunnar Moa, chef för avdelning Sydväst vid IVO.

Apotekstjänst och de nio landsting som anlitat dem får anmärkningar av tillsynsmyndigheten. De nio landstingen är Västra Götalandsregionen, Region Halland och den så kallade Sjuklövern som består av Värmland, Örebro, Uppsala, Gävleborg, Dalarna, Västmanland och Sörmland.

IVO anser att Apotekstjänst inte har arbetat efter ett ledningssystem som utgår från att verksamheten utövar hälso- och sjukvård. Det är myndigheten mycket kritisk till.
– Apotekstjänst måste inte bara följa Läkemedelsverkets regler, utan de är en vårdgivare och måste arbeta med patientsäkerhet och kvalitetssäkring enligt de regler som gäller alla vårdgivare, säger Gunnar Moa.

Men de nio landstingen går inte heller utan kritik. Även om de överlåtit tjänsten till en annan utförare genom ett avtal har de ansvar.
– Landstingen har det yttersta vårdgivaransvaret och är skyldiga att följa upp och se till att patientsäkerheten inte äventyras.

Apotekstjänst och de nio landstingen ska senast den 30 mars i år redovisa till IVO vilka åtgärder de vidtagit utifrån de brister som IVO identifierat och hur tidplanen för åtgärderna ser ut.
– Vi vill ha ytterligare redovisning om hur problemen åtgärdas innan vi känner oss trygga att landstingen och Apotekstjänst är på rätt väg med patientsäkerhets- och kvalitetssäkerhetsarbetet, säger Gunnar Moa. 

Svensk Dos, som strax före sommaren 2013 över dosleveranserna i Region Skåne, får bättre betyg. Inledningsvis hade det nya företaget problem med bland annat leveranser och utlämningsställen. Men IVO kommer vid sin granskning fram till att företaget och Region Skåne arbetat med att åtgärda problemen och för att nå en hög patientsäkerhet. IVO avslutar därför ärendet.