Annons

Antipsykotika orsakar hjärtmuskelsjukdom

En ny studie som publicerades i BMJ (2001;322:1207) visar att det antipsykotiska läkemedlet klozapin kan orsaka myokardit eller kardiomyopati. Sökning efter rapporterade biverkningar gjordes i WHO:s stora databas i Uppsala (Uppsala Monitoring Centre). Forskarna använde en metod kallad ?bayesian neural network? som gör det möjligt att söka efter nya biverkningar genom att kombinera tidigare okända […]

20 jun 2001, kl 18:04
0

Annons

En ny studie som publicerades i BMJ (2001;322:1207) visar att det antipsykotiska läkemedlet klozapin kan orsaka myokardit eller kardiomyopati. Sökning efter rapporterade biverkningar gjordes i WHO:s stora databas i Uppsala (Uppsala Monitoring Centre). Forskarna använde en metod kallad ?bayesian neural network? som gör det möjligt att söka efter nya biverkningar genom att kombinera tidigare okända riskfaktorer, olika sjukdomar, patientens ålder samt läkemedels-
interaktioner.

I studien fann man en stark koppling mellan klozapin och kardiomyopati och myokardit. Man kunde även se sambandet för läkemedelsgruppen som helhet och därför bör vidare studier göras på dem.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng