Annons

Ann-Christin Tauberman

Departementsråd på Socialdepartementet och ordförande i organisationskommittén för den nya Läkemedelsförmånsnämnden som börjar arbeta den 1 oktober. Nämnden ska hantera prissättning av läkemedel samt avgöra vilka läkemedel som ska ingå i subventioneringssystemet.

15 mar 2002, kl 16:00
0

Varför fick du uppdraget?

Jag hoppas att de tror att jag är en bra utredare.

Har du gjort sånt här tidigare?

Nej, det är helt nytt för mig. Bland det roligaste med uppdraget är att starta från noll och bygga upp en helt ny myndighet.

Vad ska du göra?

Uppdraget är att inrätta Läkemedelsförmånsnämnden. Det viktigaste just nu är att bestämma lokaliseringsort. Sen ska vi beskriva nämndens ansvarsområde, vilka författningsändringar som eventuellt måste göras, nämndens arbetsuppgifter, verksamhetsplan, mål, budgetunderlag fram till 2004 och mycket mer. Vi har en snäv tidsplan.

Vilken personal behövs på myndigheten?

Det kommer framför allt att behövas jurister, ekonomer och hälsoekonomer, eftersom man ska se till att få en kostnadseffektiv läkemedelshantering. Sen kommer man att behöva adjungera olika experter till sig, och då kan det vara läkare, farmaceuter och andra som tillfrågas. Jag räknar med att runt 25 personer kommer att arbeta på myndigheten.

Var lokaliseras myndigheten?

Det är för tidigt att peka ut någon ort. Jag kommer att ta hänsyn till att den nya myndigheten behöver ha ett tätt samarbete med andra myndigheter, samt att ledamöterna ska kunna komma hit för sammanträde två gånger per månad. Det ställer krav på bra kommunikationer.