Allt fler stoppar falsk information om vaccin

Sociala medier har länge varit ett forum för missledande budskap om vaccin. Nu sätter flera aktörer stopp för det.

18 Mar 2019, kl 06:05
0

Förra året konstaterades över 80 000 fall av mässling i den europeiska regionen, den högsta siffran på tio år, som Läkemedelsvärlden rapporterat om. Fler än 70 personer dog av sjukdomen, trots att det finns ett effektivt och välbeprövat vaccin.

Tidigare i år listade också Världshälsoorganisationen WHO vaccinmotstånd, eller ”vaccine hesitancy” på engelska, som ett allvarligt hot, och inom EU arbetar ländernas hälsomyndigheter för att förbättra kunskapen om vaccin i befolkningen.

Många av de vaccinkritiska budskapen sprids dock via sociala medier som exempelvis Facebook, Youtube och Pinterest, där de får stort genomslag.

En artikel i The Guardian visar till exempel att på Facebook rankas ofta antivaccinationsbudskap högre än mer vetenskapligt vederhäftig information om vaccin.

Men efter påtryckningar från allmänheten och politiker börjar sociala medier-företagen begränsa utrymmet för missledande information om vaccin.

Nyligen meddelade Facebook att man inte längre kommer att tillåta annonser för vaccinskeptiska kampanjer, skriver Wired. Vaccinskeptiska inlägg kommer heller inte att vara lika sökbara som tidigare. Man undersöker också sätt att lyfta fram och göra vaccininformation från ”expertorganisationer” mer framträdande.

Ännu radikalare åtgärder har ”bildanslagstavlan” Pinterest vidtagit. Tidigare i år meddelade man att man helt tog bort möjligheten att söka på ord som innehåller ”vaccin”. Syftet var, enligt bolaget, att stoppa spridningen av antivaccinpropaganda. Till en början filtreras alla sökningar med ordet vaccin bort, även de med korrekt information.

– Blockering av alla sökresultat är en tillfällig lösning för att förhindra att människor får skadlig felinformation, sade bolagets talesperson Jamie Favazza, i en intervju med New York Times.

Företaget säger dock att man arbetar för att utveckla en mer skräddarsydd långsiktig strategi.

Även Googles videodelningstjänst Youtube begränsar utrymmet för vilsedledande vaccininformation, rapporterar BBC. Sedan en tid tillbaka tillåter man inte annonser i videos med antivaccinationsbudskap. Företaget säger att man också tittar på sätt att göra mer välgrundad information lättare att hitta samt att stoppa antivaccinvideos från att dyka upp i rekommendationslistan.

Allra senast i raden att rensa upp i utbudet är den globala e-handelsbolaget Amazon, skriver NBC News. Förra veckan meddelade företaget att man tar bort ett antal boktitlar ur sortimentet om olika sätt att bota autism och förra månaden tog man bort antivaccinations-dokumentärer från sin videotjänst.