Aktörerna bör profilera it-systemen

Aktörerna bör profilera it-systemen

En avgörande del för nya apoteksaktörer är att alla
informationsdatabaser som legat hos Apoteket AB flyttats till
Servicebolaget. Det har pratats om kaos men vd Ylva Hambraeus
Björling känner sig lugn och säger att allt är under kontroll.

27 maj 2009, kl 13:48
2

Du har liknat flytten vid en hjärt-lungtransplantation. Vilken del är det som är hjärtat?
– Det är receptregistret som hjärtat i så fall, det är så oerhört centralt. Men de andra två delarna högkostnadsdatabasen och läkemedelsförteckningen är också viktiga och alla tre delar måste fungera.

Hur långt har ni kommit i arbetet?
– Vi flyttade över de sista stora delarna till vårt system för tio dagar sedan, en stor del av statistiken och vissa kringfunktioner. Arbetet har pågått sedan årsskiftet förra året så nästan allting finns redan i drift på Servicebolaget.

Det har spekulerats i att ni inte kommer att hinna klart och att det kommer att bli kaotiskt på apoteken efter den 1 juli, finns det risk för det?
– Apoteket AB använder våra system redan nu och vi har haft en period där vi parallelltkört våra system så jag är inte orolig. De flesta barnsjukdomarna har vi redan stött på. Hela juni är dessutom meningen att vi ska ha som en extra testmånad, när vi inte för in några nyheter utan använder systemet på samma sätt som vid skarpt läge.

I apotek som överlåts kommer expeditionssystemen i lokalerna att ingå. Är det samma system som Apoteket AB har haft?
–  Ja det är en övergångslösning som finns för att inte patientsäkerheten ska äventyras. Det ska inte kunna uppstå något glapp när en ny aktör tar över ett apotek. Den finns under en begränsad period då det är meningen att alla aktörer, inklusive Apoteket AB, ska gå över till egna expeditionssystem.

– Dessa system, som anropar Servicebolagets databaser för att få information, måste vara godkända av oss som säkra och är också ett krav för att få tillstånd av Läkemedelsverket att driva apotek.

Hur ska en egenföretagare som inte köper ett apotek komma igång så snabbt?
– De har också möjlighet att använda övergångslösningen, men jag har rått alla som kan att vänta till de nya expeditionssystemen är klara. Övergångslösningen är just vad namnet antyder och det är bättre att satsa på sitt egna nya system och använda det från början.

Ni har fått kritik från mindre aktörer som menar att ni gynnar de större kedjorna på det här sättet. Håller du med?
– Nej, det gör jag inte. Övergångslösningen gör att alla samtidigt kan få tillgång till expeditionssystemet liksom de viktiga grundfunktioner som behövs. Leverantörerna av nya lösningar arbetar nu hårt för att bli klara med nya system som under hösten.

Har du några fler tips till nya aktörer?
–  Att tänka igenom vilken it-lösning man väljer och inte bara kopiera Apotekets. Den blir ju också en del av profilen på ett nytt apotek och ska vara något som medarbetarna trivs med.

Kommer du kunna sova gott natten till den 1 juli?
-Absolut. Det mesta är ju redan på banan och det känns som att vi kommer ha full kontroll.

Läs  andra intervjuer med profiler inom apoteksomregleringen:
090506 Omstruktureringsbolagets vd Eva-Britt Gustafsson
090513 Läkemedelsverket inspektionsenhet, Erica Hagblom
090520 Farmacevtföretagarna, Lennart Axelsson
090603 Apotekets omregleringsorganisation, Stefan Gustafsson
090610 Apotekets internationella chef,
Thony Björk
090617 Statssekreterare på finansdepartementet, Dan Ericsson
090617 TLV:s apoteksansvarige, Magnus Thyberg

2 Kommentarer

Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer

  1. Vad kallas det som händer nästan dagligen nu när hela
    sveriges apotek står stilla flera timmar ?Vad håller ni på med? vore mera reko att göra detta på kvällstid o inte trassla m våra kunder men det är mycket vi får stå ut med nu…. Jag jobbade ensam på em idag(spar o semestertider) o så blev det stopp.Undrar hur länge man orkar Skulle vara bra att få info före eller när det blir så här o VARFÖR det blir men allt är hemlighetsmakeri tycker jag.

  2. … Ja, vi hade ett par stopp i förra veckan och hade vi kunnat förutse dem så hade vi självklart informerat om dem. Vi har högsta prioritet på att finna felen och på att ta fram en lösning. Vi arbetar ihop med Apoteket AB om detta eftersom våra system samverkar intimt med varandra och felet kan vara på endera sidan. Antalet incidenter har minskat avsevärt sedan före årsskiftet och vi strävar mot att den trenden ska hålla i sig så att ni som är närmast kunden ska slippa precis den situation du beskriver. På vilket sätt skulle du vilja bli informerad? Vänliga hälsningar Ylva Hambraeus Björling, vd Apotekens Service AB.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng