“AI kan utnyttjas till mer än att ställa diagnos”

Sjukvården går på knäna och har stora organisatoriska utmaningar. Kanske är artificiell intelligens lösningen på problemet, skriver chefredaktör Ingrid Helander i sin blogg.

17 okt 2016, kl 11:04
0

I slutet av sommaren nåddes världen av nyheten att superdatorn Watson lyckats ställa diagnos på en japansk kvinna med en ovanlig typ av leukemi.

Men AI kan inte bara användas för att ställa svåra sjukdomsdiagnoser utan även för att hantera stora och komplexa flöden av information och aktiviteter.

Ett sjukhus i Kanada har använt AI för att organisera om sin verksamhet för att förbättra vården för patienterna. Kanske vore det något för den svenska sjukvården att ta efter?

Läs hela Ingrid Helanders blogginlägg här.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng