Texten ska vara fri från produktnamn

Anmäld: Flera olika företagAnmälare: LäkemedelsverketÄrende: Marknadsföring på hemsidorÄrendenr: Se tabell nedanUtfall: Se tabell nedan

17 okt 2003, kl 15:08
0

Anmälan från Läkemedelsverket rör marknadsföring av receptbelagda läkemedel på elva läkemedelsföretags hemsidor. Verket tycker att exponeringen av läkemedlen utgör reklam, vilket strider mot artikel 102 i Regler för läkemedelsinformation.
Läkemedelsverket menar att flera av företagen inte tar upp samtliga behandlingar som finns att tillgå, även konkurrerande företags alternativ, och dess för- och nackdelar. Verket tycker också i vissa fall att företagen exponerar sina preparat alltför tydligt, i kombination med att påståenden som görs inte är vederhäftiga och sakliga.
Samtliga företag bestrider verkets anmälan. Vissa företag svarar att man har studerat hur andra företag har gjort på sina hemsidor och gjort likadant. Andra företag menar att det inte kan ligga på deras ansvar att lämna komplett behandlingsinformation om samtliga tillgängliga behandlingsalternativ på marknaden.
I NBL:s resonemang framhålles praxis som har etablerats i NBL:s vägledande ärenden 478/98 och 432/96. Enligt det första ärendet ska det klart och tydligt anges till vem informationen riktas; läkare och annan sjukvårdspersonal eller till allmänhet. NBL menar också i det ärendet att det inte är förbjudet för företagen att återge texter ur Patient-Fass för företagets receptbelagda läkemedel.
Enligt det andra vägledande ärendet ska informationen primärt vara problemorienterad istället för produktorienterad. Namn på läkemedel ska därför normalt inte förekomma i sådan information. Däremot menar NBL att en länk till Patient-Fass är rimligt.
I sin bedömning fällde NBL fyra av de sju företagen. Som exempel kan nämnas Eli Lilly, som angående Cialis påstår att ?det nu finns tabletter som verkar i 24 timmar?. Tillsammans med en länk som leder direkt till bipacksedeln för Cialis menar verket att det blir reklam till allmänheten.
De övriga fällda hemsidorna har haft liknande konstruktioner. Leo Pharma har till exempel använt sig av uttrycket ?Kontakta din lokala hudläkare?, medan Ferring länkade till en informationsbroschyr ämnad för sjukvårdspersonal.
De sju hemsidor som frias har däremot enligt NBL hållit sig inom de ramar och den praxis som anges enligt ovan. Texten är fri från produktnamn, och länkar till Patient-Fass, vilket är i sin ordning.
De fällda företagen åläggs att betala en NBL-avgift om 60000 kr vardera.n