”Sveriges mest populära” var inte populärt hos IGN

”Sveriges mest populära” var inte populärt hos IGN

Läkemedelsföretaget Bayers reklam om att Nasonex är “Sveriges mest populära” och “# 1” fälls av IGN.

29 nov 2021, kl 10:37
0

På två hyllkantsetiketter marknadsförde läkemedelsföretaget Bayer Nasonex nässpray som ”# 1” och ”SVERIGES MEST POPULÄRA”. Vilseledande, anser Informationsgranskningsnämnden, IGN, och kräver nu företaget på 110 000 kronor i straffavgift.

Hänvisar till försäljningsdata för Nasonex

Nasonex (mometasonfuroat) nässpray är avsett för behandling av säsongsbunden allergisk eller perenn rinit hos vuxna och barn över tre år. Nässprayen kan också användas för behandling av näspolyper hos vuxna över 18 år.

IGN anser att den aktuella marknadsföringen kan vilseleda allmänheten att tro att Nasonex är den bästa behandlingen eller det mest sålda läkemedlet för behandling av dessa symtom. Påståendet skulle också kunna uppfattas som att Nasonex är det receptfria läkemedel som föredras av flest konsumenter vid allergiska besvär.

Företaget har svarat att påståendena är kopplade till försäljningsdata som visar att Nasonex är den mest sålda produkten mellan januari 2020 och oktober 2020 inom kategorin nässpray mot allergi.

Det anser dock inte att ”Sveriges mest populära” skulle vara synonymt med att det är det bästa läkemedlet vid allergisk snuva. Inte heller tycker företaget att påståendet ska tolkas som att det skulle vara det läkemedel som föredras av flest konsumenter.

Anser att texten kan uppfattas på olika sätt

IGN anser dock att påståendena ”vid en flyktig och oengagerad läsning” kan uppfattas på flera olika sätt och därmed vilseleda allmänheten. Nämnden tycker inte heller att referensen till försäljningsdata ger någon vägledning för hur påståendena ska uppfattas.

IGN bedömer att påståendena strider mot artikel 104 i läkemedelsbranschens etiska regelverk. Därför måste företaget alltså betala en straffavgift på 110 000 kronor.