Marknadsföring med upprepade fel gav böter

Marknadsföring med upprepade fel gav böter

Läkemedelsbolaget åsidosatte i sin marknadsföring gång på gång de etiska reglerna och döms nu till stora böter.

6 feb 2020, kl 12:13
0

Först fick bolaget en varning från Informationsgranskningsnämnden, IGN. Därefter fattades ytterligare två beslut om överträdelser mot god branschsed för samma fel i bolagets marknadsföring. Nu sätter IGN ner foten.

Det är företaget Janssen som i sin marknadsföring av psoriasisläkemedlet Tremfya (guselkumab) upprepade gånger har åsidosatt IGN:s beslut om överträdelse av en artikel i läkemedelsbranschens etiska regelverk.

I sin annons, som IGN granskat ett pliktexemplar av, anges att Tremfya är signifikant bättre än två andra namngivna psoriasisbehandlingar.

Marknadsföring saknade information

Enligt det etiska regelverket måste uppgifter om hur statistiskt säkerställt påståendet är finnas med. Sådan information saknades dock i den aktuella annonsen, liksom i de övriga ärendena IGN har behandlat för företaget.

Med hänvisning till den aktuella överträdelsen och de tidigare åsidosatta IGN-besluten bedömer IGN att Janssen gjort sig skyldig till en överträdelse av ”allvarlig grad”. Företaget ska därför betala en straffavgift på 360 000 kronor. Janssen har accepterat beslutet

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng