Annons
Nya DTC-förslaget provocerar

Nya DTC-förslaget provocerar

EU-kommissionen vill att företag ska få kommunicera direkt med patienter via radio och TV om alla sorters läkemedel. Förslaget förvånar och upprör såväl industri som myndigheter och konsumentföreningar. Svenska grundlagen kan dessutom göra att Sverige får ännu mer reklam än övriga Europa.

18 mar 2008, kl 18:29
0

Ingen av dem som följt frågan om information om receptbelagda läkemedel Direct to consumers, DTC, under det senaste året hade räknat med ett så aggressivt förslag från kommissionen. Att förslaget vill tillåta information om receptbelagda läkemedel i TV och radio kom som en chock för många.
? Alla vi som suttit med i arbetsgrupper och diskuterat frågan i EU blev mycket förvånade. Det är obegripligt hur de har mage att föreslå det här, vi får hoppas att det blir en kraftig opinion emot, säger Björn Beermann på Läkemedelsverket.

Och han är inte ensam i sin förvåning och kritik.
? Jag blev mycket förvånad när jag läste kommissionens förslag. Vi är för en liberalisering av reglerna kring information till de patienter som aktivt söker information på nätet till exempel, men det här med TV och radio är inget vi önskar, säger Richard Bergström på Läkemedelsindustriföreningen, Lif.
Enligt honom kan en förklaring till EU-kommissionens aggressiva förslag vara att de räknar med en debatt.
? Det verkar som om de har gjort förslaget medvetet provokativt för att den faktiska lagen ska kunna landa i en kompromiss.

Förra gången frågan om reklam för receptbelagda läkemedel var uppe föll förslaget i EU-parlamentet. Den här gången är kommissionen mycket noga med att skriva att det handlar om information, och inte reklam. Men vad skillnaden är kan ingen svara på, och kommissionen själva säger att den gränsdragningen kommer i ett senare skede.
? Jag tror att man ska se det här förslaget som en utgångspunkt för förhandlingar. Så som det ser ut nu kommer det aldrig gå igenom i parlamentet, säger Richard Bergström.

Men det finns de som tror annorlunda. Konsumentföreningen Consumers international har följt frågan länge och har aktivt drivit opinion mot att reklam ska tillåtas. Enligt dem finns förklaringen till kommissionens förslag i att frågan sköts av Generaldirektoratet för näringsliv.
? Eftersom de har som uppdrag att verka för att den europeiska marknaden är konkurrenskraftig så lyssnar de mycket på industrins argument. Och företagen säger att de behöver öka sina vinster, och så lyfter de fram USA som exempel och visar att reklamen där gör att de säljer mycket mer läkemedel, säger Luke Upchurch på Consumers international.
Därför tror han också att förslaget kan stöta på mindre motstånd den här gången.
? Företagen har fått minskade vinster de senaste åren, därför kan de argumenten väga starkare nu.
Enligt förslaget ska all information övervakas av så kallade co-regulatory bodies, det vill säga en sammansättning av nationella myndigheter och representanter för patienter och industrin. Det är bland annat denna övervakning som gör att kommissionen väljer att ta med TV och radio i förslaget.
? TV och radio är en del av media och måste därför omfattas av lagen. Det skulle bli mer problem om man inte reglerar TV och radio också. På det här sättet kommer informationen övervakas inom samma system, säger Ulla Närhi som är handläggare på kommissionen.

Men övervakningen kommer bli ett problem i Sverige. Att myndigheter skulle granska information från företagen innan den distribueras går emot den svenska tryckfrihetsförordningen.
? Det går helt enkelt inte att införa en sådan granskning i Sverige om man inte hittar en kringelikrokväg runt den svenska grundlagen, säger Lennart Forslund, chef för medicinsk information på Läkemedelsverket.
En liknande situation finns redan idag när det gäller marknadsföring av vacciner. Enligt EU-lag är det tillåtet med marknadsföring av vacciner mot infektionssjukdomar om nationella myndigheter först godkänt kampanjerna. När den lagen skulle implementeras i svensk lag fick man stryka kontrollmomentet på grund av tryckfrihetsförordningen. Den kraftiga marknadsföringen av HPV-vacciner i Sverige är till exempel ett resultat av den svenska tolkningen av lagen. Företagen har valt att inte köra den i några andra länder i Europa där övervakningen är hårdare.
Det här gör att Läkemedelsverket är extra kritiskt.
? Vi kommer att skriva ett mycket negativt svar på det här förslaget. Vi tror inte på det här med att skilja på reklam och information och det kommer bli svårt att införa det här regelverket i Sverige, säger Lennart Forslund.