Läkemedelsverket jagar missledande reklam

Läkemedelsverket har stoppat runt 40 fall av regelvidrig marknadsföring sedan lagändringarna i maj 2006.Granskningen är ett bra komplement till NBL.

21 feb 2007, kl 16:37
0

Sedan i våras står det klart att det är Läkemedelsverket som bär tillsynsansvaret för granskning av läkemedelsreklam. De ökade befogenheterna innebär att myndigheten kan agera direkt mot företagen och utkräva åtgärder.
? Eftersom vi sedan i maj stoppat fler fall än tidigare år kan det sammantaget med NBL leda till att fler fall stoppas. Men det är en resursfråga hur mycket tid vi kan lägga på granskandet, säger Karin Klintberg, farmacevt på Läkemedelsverket.


Reklam som stoppats hittills innehåller bland annat utökade indikationer, hänvisningar till för gamla studier och information om ännu ej godkända preparat.
På LIF tycker man att Läkemedelsverket och NBL kompletterar varandra bra.
? Läkemedelsverket kommer åt företag som inte är medlemmar i LIF. Här finns en stor funktion att fylla, säger Pär Tellner, compliance officer LIF.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng