Läkemedelsinformatör svartmålar sjukvård och apotek

En ny aktör på läkemedelsinformationsområdet utnyttjar nedsättande kommentarer om sjukvårds- och apotekspersonal i sin marknadsföring. Reklamen försöker påverka läkemedelsanvändare att köpa företagets inaktuella information via ett 071-nummer. Bolaget bakom kampanjen har nu stämts för bland annat otillbörlig reklam, men kan fortsätta med sin verksamhet i avvaktan på dom.

5 jun 2002, kl 17:51
0

?Får Du rätt medicin i rätt mängd??????? är rubriken på de reklamblad som sprids i en rikstäckande kampanj. Med budskap som ?Skydda Dig själv, barnen och gamla mamma mot slarv och bristande kunskap? och ?Bli inte offer i en ny neurosedynskandal/…/ Ring idag!? försöker ett företag sedan juli förra året övertyga läkemedelsanvändare att ringa deras betaltelefonlinje. Företaget använder sig även av radioreklam och ska, enligt egen uppgift, snart också dyka upp i någon TV-kanal.


Inaktuell information


Kunderna möts av en automatisk telefonsvarare innehållande kort information om preparatens dosering, biverkningar och interaktioner baserad på två år gammal information ur FASS -98.


? Företagets koncept med medicinsk information baseras på okvalificerat material och är inte kvalitetssäkrat, säger Bo Holmberg, Apoteket AB.


Han anser vidare att uppmaningar liknande ?Om Du litar på Medicintillverkarna, Din läkare och Ditt Apotek, behöver Du inte ringa Linjen…? är direkt diskriminerande mot läkarkår och apotekspersonal.


Bill Lindén, ansvarig för betaltelefonitjänsten, menar att den utgör ett komplement till Apotekets bemannade nummer. Han bekräftar att det funnits problem med uppdateringen av databasen, men ställer sig frågande inför påståendet att kampanjen skulle anspela på människors oro och rädsla.


? Vi vill inte skrämma upp folk, säger han.


 


Prejudicerande dom


Reklambladen uppger också att företaget samarbetar med Bonniers. Enligt Bonniers sades avtalet upp med omedelbar verkan i början av juli förra året och de har nu lämnat in en stämningsansökan mot Tel in. Där hävdas att företaget snyltar på Bonniers goda renommé samt gör sig skyldigt till vilseledande och otillbörlig marknadsföring.


? Enligt praxis och uttalanden i lagförarbetena till Marknadsföringslagen gäller särskilda krav på vederhäftighet när reklam riktar sig till särskilt utsatta målgrupper, exempelvis barn och sjuka, säger advokat Hans Nicander, ombud för Bonniers. 


 Tidigast i slutet av våren tas ärendet upp och Marknadsdomstolen har redan godkänt fortsatt marknadsföring fram till dess. Paul Katai handlägger ärendet hos Marknadsdomstolen och känner inte till några fler liknande fall rörande läkemedelsinformation.


? Då Marknadsdomstolen är en specialdomstol och tjänar som första och sista instans, kommer utfallet av denna dom att fungera som ett rättesnöre i framtiden.


Camilla Nilsson

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng