Kontrovers om apotekets kötider

Sjuttio procent av Apotekets kunder får hjälp inom fem
minuter. Något som vd Stefan Carlsson lyfter fram som en framgång i Apotekets
halvårsrapport. Men Farmaciförbundet menar att siffrorna är missvisande, i
själva verket har de sjukaste patienterna fått längre väntetid.

22 aug 2007, kl 18:36
0

Apoteket mäter sina kötider i minuter från att kunden tagit
en nummerlapp till det att de kommer fram till en receptdisk. Och kötiden har
minskat meddelade Apoteket i morse i sin halvårsrapport. Vd:n Stefan Carlsson
talade samtidigt om att de inte var nöjda än, målet är att nittio procent av
kunderna inte ska behöva vänta längre än fem minuter.

Det här fick Farmaciförbundet att
ilskna till.
? Apotekspersonalen har fått hårt styrda mål om en kötid på högst fem minuter
från nummerlapp till receptdisk. För att hålla tiden skickas de kunder med
många recept, alltså oftast de sjukaste patienterna, vidare till att vänta i en
annan kö i så kallad utökad service. De kan i verkligheten få vänta mycket
länge, säger Faramaciförbundets ordförande Carina Jansson i ett utlåtande.
? Vi ser helst att man skulle mäta från det att kunden kommer in på apoteket
tills den kommer ut med sitt recept, säger Carina Jansson.

Apotekets halvårsrapport visade
också ett rörelseresultat på 330 miljoner kronor, vilket är 170 miljoner kronor
mer än samma period förra året. Intäkterna från receptbelagda läkemedel ökade
med 3,7 procent till 13 215 miljoner kronor.  

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng