Företag:
Actavis AB
Instans:
IGMa
Diarienummer:
R069-15
IGMa menar att annonsens huvudrubrik ”Aldrig mer torr mun” och underrubrik ”Hjälp finns! 3 sätt att bli kvitt muntorrheten!” uppfattas som att produkterna som marknadsförs helt och hållet gör så att man blir av med problemet muntorrhet. Vidare görs bedömningen att annonsen inte är en balanserad information om läkemedlet Xerodent.
Att inkludera Xerodent i en helsidesannons, med redaktionellt utseende, och med budskapet ”Aldrig mer muntorrhet” är enligt IGMa att se som förtäckt läkemedelsinformation.
Actavis instämmer i att rubriken och underrubriken inte är balanserade i och med att de var avsedda för Flux och inte läkemedlet. Företaget menar även att syftet med annonsen inte var att läkemedelsinformationen skulle vara förtäckt och att primärt fokus var muntorrhet och användning av Flux men att Xerodent olyckligtvis inkluderades som förslag på behandling.
IGMa ser detta som en allvarlig förseelse och Actavis får böta 140 000 kronor.