Företag:
Novartis
Instans:
IGMa
Diarienummer:
R049-14
Bland annat påstås det flera gånger att Therimin är en ny produkt. Det är det inte utifrån de etiska regler som gäller för läkemedelsbranschen. Enligt reglerna får ”ny” inte användas för att beskriva en produkt som funnits tillgänglig mer än ett år eller har en indikation som marknadsförts allmänt mer än ett år. Den aktiva substansen i Therimin är paracetamol som marknadsförts långt längre än det stipulerade året, konstaterar IGMa.
Detta tillsammans med påståenden som att produkten innehåller ”C-vitamin för lindring” samt att det här är ”en helt ny produkt för att må bättre snabbt” antyder att det handlar om en produkt som har högre styrka i och med att den verkar snabbt.
IGMa menar att Novartis som marknadsför Therimin producerat en reklamfilm som är vilseledande och strider mot de etiska reglerna. IGM anser avsteget allvarligt. Novartis får betala 140 000 kronor.