Annons

Flera nya aktörer väntas på den receptfria marknaden

Flera nya aktörer väntas börja sälja receptfria läkemedel om EG-domstolen uttalar en friande dom i Bringwellmålet. Långt gångna planer finns med ökad tillgänglighet som ledstjärna.

22 sep 2004, kl 18:28
0

Flera nya aktörer förbereder sig för fullt inför en eventuellt friande dom i Bringwell-målet i EG-domstolen. En sådan dom skulle göra det möjligt att konkurrera med Apoteket om en marknad som omsätter runt 2,2 miljarder kronor årligen.

Regeringens linje har hela tiden varit att Apoteket bidrar till en säker och rationell läkemedelsanvändning och att monopolet ska kvarstå. Några direktiv eller instruktioner har inte gått till Läkemedelsverket.

? Vi har inte fått några direktiv från något håll. Men vi har en grupp som diskuterar vad som kan hända beroende på utfallet i EG-domstolen, säger Anita Finne-Grahnén på Läkemedelsverket, som räknar med en dom i EGdomstolen först i december.

Olika scenarios

På andra håll är aktiviteten destostörre. De stora dagligvarukedjorna Coop, Ica och Hemköp/Axfood förbereder sig så gott det går. Alla är övertygade att det blir en omreglering men ingen har ett färdigt koncept för hur försäljningen ska gå till.

? Nej, beroende på att förutsättningarna ännu inte är helt fastlagda, säger Ingmar Kroon på Axfoods informationsavdelning.

Flera av dem har internationella kontakter och drar lärdom av hur avregleringarna i Danmark och Norge gick till. Man passar också på att träffa leverantörer och några har ansökt om och fått partihandelstillstånd för receptfria läkemedel. Men ingen vill konkret berätta om hur planerna ser ut för den egna butikskedjan, av konkurrensskäl.

?Aldrig långa ledtider?

Alla säger också att de kommer att uppfylla de krav på farmacevtisk kompetens som myndigheterna sannolikt kommer att ställa.

? Om det blir krav på en farmacevt i butiken blir det färre butiker som kommer att erbjuda receptfria läkemedel, av kostnadsskäl. Men om det räcker att farmacevt finns tillgänglig via telefon, eller att information finns via internet, blir det en större spridning, säger Johan Wiklund på ICA.

Det främsta argumentet för de nya aktörerna är ökad tillgänglighet för kunderna. Där ligger till exempel Pressbyrån och 7-Eleven bra till med små välsorterade butiker med långa öppettider i områden med stora kundströmmar.

Johan Rosenblom är affärsutvecklingsansvarig på 7-Eleven. Han berättar att om det blir möjligt att sälja kommer det att gå snabbt.