FDA ser över reglerna för läkemedelsreklam

Amerikanska FDA, ska se över riktlinjerna för reklam för receptbelagda läkemedel. Sedan 1997 är det tillåtet att göra reklam direkt till konsumenterna utan att berätta om biverkningarna. Det räcker att hänvisa den informationen till en hemsida eller ett telefonnummer. De senaste åren har reklamen ?direkt till konsumenterna? ökat explosionsartat. Förra året använde läkemedelsföretagen 1,7 miljarder […]

13 jun 2001, kl 11:49
0

Amerikanska FDA, ska se över riktlinjerna för reklam för receptbelagda läkemedel. Sedan 1997 är det tillåtet att göra reklam direkt till konsumenterna utan att berätta om biverkningarna. Det räcker att hänvisa den informationen till en hemsida eller ett telefonnummer. De senaste åren har reklamen ?direkt till konsumenterna? ökat explosionsartat. Förra året använde läkemedelsföretagen 1,7 miljarder dollar på tv-reklam. Den summan var nära noll tio år tidigare.