FDA fick humbugpris för ?hemligt samförstånd? med industrin

I våras tilldelades den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA det mindre smickrande humbugpriset Asleep at the Wheel Award vid prisceremonin Bitter Pill Awards i Boston, USA.

17 jun 2005, kl 21:19
0

Annons

Evenemanget är ett initativ från den amerikanska konsumentgrupperingen Prescription Access Litigation, som är en del av den nationella konsumentorganisationen Community Catalyst.

FDA tog priset Asleep at the Wheel Award, som delades ut av senator Mark Montigny, för att man ?misslyckats med att reagera tillräckligt snabbt för att skydda allmänheten mot allvarliga biverkningar av läkemedel?.

FDA anklagades också för att ha misslyckats med att hålla efter läkemedelsreklamen, och för att ?stå i maskopi med industrin och politiker, vilket kostar amerikaner miljarder dollar i onödiga läkemedelsutgifter varje år och exponerar konsumenter för onödiga risker?.

Behandling av normaltillstånd

Den satiriska prisceremonin genomfördes samtidigt som det industrisponsrade reklamjippot DTC National Awards ägde rum, rapporterar British Medical Journal (330; 555).
En annan ?vinnare? var GSK, som marknadsför det antidepressiva läkemedlet paroxetin (Seroxat). Företaget fick priset för ?Cure for the Human Condition?, behandling av människans normaltillstånd, för att man ?kränger piller för att behandla vardagens vedermödor?.

Juryn kunde inte enas om vilket företag som skulle få ?Performance Anxiety Award?. Därför delades det mellan impotensläkemedeltillverkarna Pfizer, Lilly och GSK/Bayer för Viagra, Cialis respektive Levitra.

John Abramson, författaren till ?Overdosed America: the Broken Promise of American Medicine? delade ut ?Speak No Evil?-priset till MSD och Pfizer för Vioxx och Celebra.

Svärmar av vakter

?The Least Extreme Makeover Drug Award? delas ut till ett läkemedel som försetts med nya kläder och ny prislapp. Det fick Astrazeneca i år för Nexium.

?The Smells Like Teen Exploitation Award? för skrupelfri marknadsföring av läkemedel till underåriga gick till Johnson & Johnson för akneprodukten Retin-A Micro.

DTC- och Bitter Pills-galorna hölls samtidigt på samma hotell i Boston, vilket orsakade en viss oro.
? Det fanns svärmar av nervösa säkerhetsvakter överallt, berättar Alex-Sugerman-Brozan, ordförande för Prescription Access Litigation, för British Medical Journal.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng