”Farmaceutiska tjänster kan säkra tillgängligheten”

Vilka tjänster vill man ha från apoteken i framtiden?, undrar Sveriges Apoteksförening i ett debattinlägg.

11 Nov 2019, kl 14:11
0

Fredrik Boström.

Fredrik Boström.

DEBATT. I debatten efter SVT:s undersökning av hur det ser ut på apotekens lager ställs bilden att sex av 12 undersöka läkemedel saknas på hälften av apoteken mot Sveriges Apoteksförenings siffror på att cirka 95 procent av alla recept expedieras direkt till kunden. Båda dessa undersökningar är dock i sig själva sanna och borde ses tillsammans. För patienter med många läkemedel eller specifika behov är dagens apotekssystem en utmaning och mer kan göras för att de ska få en så bra läkemedelsbehandling som möjligt.

Först kan man konstatera att Sveriges Apoteksförenings siffra 95 procent bygger på dels samtliga expeditioner på Sveriges apotek som samlas in kontinuerligt från apotekens beställningssystem och dels på en undersökning som gjordes 2015 med 73 000 receptkunder som kom in på apoteken (148 apotek med över 140 000 recept).

SVT:s undersökning bygger på 12 mer eller mindre slumpmässigt valda produkter där lagerstatus kontrollerats via Fass.se. Enligt reportern bakom reportaget var man nöjd med urvalet eftersom ”vi fick en bra spridning i båda vanliga, ovanliga och några som befann sig däremellan”.

Ser man dessa två undersökningar tillsammans kan man konstatera att de flesta patienter får sina recept expedierade direkt på apoteket, men är man ute efter ett specifikt läkemedel är det inte säkert att just det finns inne på lager.

Det är en utmaning för apoteken att en mindre del av kunderna har specifika behov som man i dag inte kan lösa med den ordinarie lagerhållningen. En annan utmaning som lyfts fram i rapporteringen är patienter med många läkemedel. Har man uppemot tio läkemedel är det bara 70 procent som kan få alla läkemedel vid samma tillfälle, enligt Sveriges Apoteksförenings mätning.

Å andra sidan är det väldigt ovanligt att man efterfrågar så många läkemedel vid samma besök. Eftersom recepten kanske inte är utskrivna samtidigt, att läkemedlen räcker olika länge så hämtas inte alla läkemedel ut vid samma tillfälle utan dessa kunder besöker apoteken relativt ofta.

I ett av SVT:s reportage lyfts ett exempel på en kund med många läkemedel som i stället för att beställa läkemedel på det lokala apoteket numera använder sig av ett apotek med e-handel. E-handel är troligtvis en jättebra lösning för den här kunden, men här har apoteken misslyckats med att få kunden att inse att det är en apotekstjänst som han utnyttjar.

Här finns stora utvecklingsmöjligheter att anpassa tjänsterna bättre. Kunden kanske har ett behov av att också prata med en farmaceut på sitt apotek även om beställning av så många läkemedel ändå är smidigast att sköta via digitala kanaler. Dessutom kan det mycket väl finnas ett behov av läkemedelsgenomgångar eller annat stöd när man har en så omfattande medicinering. Tjänster som dosförpackade läkemedel eller abonnemangslösningar kan vara ett alternativ.

Än så länge har inte apoteken fullt ut lyckats med att utveckla och marknadsföra tjänster till de kundgrupper som bäst behöver dem. Utmaningarna är många, det är oftast små kundgrupper med olika behov som behöver olika lösningar.

Dagens ersättningsmodeller är inte heller anpassade för att ha en alltför diversifierad verksamhet. Därför är det väldigt positivt att Tandvårds- och läkemedelsförmånsverkets uppdrag kring farmaceutiska tjänster löper på så bra som det gör. Uppdraget är än så länge begränsat till att förbättra följsamheten.

Det finns, som visas i reportaget, flera problem med läkemedelsbehandlingen som apoteken kan lösa. Därför hoppas vi från apoteksbranschens sida att vi kan få en större diskussion kring apotekens roll och vilka tjänster man ser att man vill ha från apoteken i framtiden. Vi vet att apotek är det bästa sättet att förse patienterna med läkemedel på recept men vi måste fortsätta att utveckla verksamheten vidare för att möta de utmaningar som finns.

Fredrik Boström, Chefsfarmaceut, Sveriges Apoteksförening