Det finns inga gratisluncher

Flera organisationer arbetar för att motverka industrins marknadsföring. Amerikanska No Free Lunch tycker att marknadsföringen inte får styra klinisk praxis.

19 maj 2003, kl 10:33
0

Syftet och målet med No Free Lunch, NFL, är att ingen marknadsföring ska förekomma på de medicinska mottagningarna, utbildningarna och inom den medicinska forskningen. Organisationen menar att marknadsföring av läkemedel inte får styra klinisk praxis och överentusiastisk reklam kan leda till ett dåligt patientomhändertagande. NFL vill att hälsovårdspersonal ska ge patienter högkvalitativ vård baserad på oberoende evidens.
NFL vill uppfattas som en källa till information, inspiration och stöd till dem som vill befria sin arbetsplats från marknadsföring. NFL vill vara ett idéforum och kan assistera med material och föreläsare
Organisationen har bland andra läkare, sjuksköterskor, apotekare samt tandläkare som medlemmar, och arbetar med upplysande verksamhet genom lobby, möten och på internet. Informationen riktas till både hälso- och sjukvården samt till allmänheten och går ut på att upplysa om hur läkemedelsindustrin marknadsför sina produkter, försöker påverka förskrivningen och att visa att marknadsföringen faktiskt påverkar förskrivare.
NFL menar att det finns mycket bevis i litteraturen att läkemedelsföretagen genom gåvor, mat och provförpackningar påverkar förskrivaren att göra ett annat läkemedelsval än hon tänkte från början. Samtidigt menar NFL att läkarna själva, som professionella medarbetar inom sjukvården, inte ska tillåta sig själva att bli påverkade av läkemedelsindustrin. NFL går därför ut med parollen ?Just say no to drug reps? ? Säg nej till läkemedelskonsulenter.
Organisationen finansieras enligt egen utsago genom medlemsavgifter (USD 30), donationer och försäljning av prylar, bland annat pennor, muggar och t-tröjor. Man driver också en aktiv byteskampanj för reklampennor ? skicka alla dina pennor till NFL och du får en av deras tillbaks.
Fredrik Hed