Annons

Mascara som gör under för självförtroendet

6 nov 2013, kl 09:47
10

Om bloggen

Här skriver våra gästbloggare regelbundet om ämnen som de funderat på och har tankar om. De åsikter som framförs är skribenternas egna.

”Metoprolol har signifikant effekt vid sekundärprevention av hjärtinfarkt i form av minskad mortalitet och morbiditet. Metoprolol har dessutom starka evidens”

Det är i början av september och jag läser terminens första kurs. På kursen får vi studenter på apotekar- och receptarieprogrammen lära oss att diagnosticera, utreda och behandla sjukdomar. Inte så oväntat är ett av kursens fokus läkemedelsbehandling. Förutom att sätta in ett läkemedel mot en viss sjukdom lär vi oss att underbygga vårt läkemedelsval. Vi måste alltså motivera varför vi väljer ett läkemedel genom att exempelvis förklara att läkemedlet i fråga faktiskt har effekt eller symtomlindring i någon form, som minskad sjuklighet och dödlighet i exemplet med metoprolol ovan.

I föreläsningens paus går jag, min vana trogen, in på Facebook. Längst upp i mitt nyhetsflöde ser jag en uppdatering som lyder att ”mascara kan göra under för ditt självförtroende”. Inlägget är gjort av en av Sveriges stora apotekskedjor.

Jag sitter alltså i föreläsningssalen, student på apotekarprogrammets termin sju, och lär mig att de läkemedel jag som apotekare rekommenderar ska vara väldokumenterade, effektiva och så vidare, för att någon minut senare läsa att en av mina potentiella framtida arbetsgivare hävdar att ”mascara kan göra under för ditt självförtroende”.  

Enligt Sveriges Apoteksförening ska apotek i Sverige bedrivas med god apotekssed, GPP. Vidare skriver Sveriges Apoteksförening att ”apotekspersonal ska basera sin rådgivning på information grundad på vetenskap och beprövad erfarenhet”.  WHO förklarar i sin tur att ”farmaceuten ska sätta patientens bästa först” och att rådgivningen ska vara ”evidensbaserad”.  Vad bra att farmaceuter skolas i detta under tre respektive fem år under sina utbildningar! Och vad synd att apotekens marknadsföringar inte speglar det här.

Okej, man ska inte dra alla kedjor i branschen över en kam, inte heller döma enskilda kedjor efter specifika marknadsföringar. Jag har inte några problem att det säljs en och annan mascara på apotek och ja, jag kan tänka mig att jobba på apotek i framtiden.

Men, om mitt fokus som farmaceut flyttas från det jag skolats i under fem år – den vetenskapliga och beprövade erfarenheten – ja, då känner jag mig betydligt mer fundersam. Och exemplet ovan får mig att bli fundersam, för inte är finns det väl vetenskaplig och beprövad erfarenhet att mascara gör under för självförtroendet?

10 Kommentarer

Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer

  1. Absolut någonting var apoteken att reflektera över. Hur vill man framställa sitt varumärke o sin personal som arbetar där? Är målet att bidra till bättre LM-användning genom att arbeta evidensbaserat eller vinstmaximering?

    En kommentar ang första citatet bara: tryckfelsnisse verkar varit framme – “morbiditet” (sjuklighet) o inte “mobilitet” (rörelseförmåga)

  2. Hej Helena,

    Vill förtydliga att citaten från GPP, bl.a.att “apotekspersonal ska basera sin rådgivning på information grundad på vetenskap och beprövad erfarenhet” återfinns under rubriken rationell läkemedelsanvändning och i detta fall stöd vid läkemedelsbehandling.

    Tror inte man ska tolka in för mycket i detta kring Mascara/handelsvaror, säkert svårt att fullt ut argumentera för att det skulle göra under för självförtroendet.

    /Robert

  3. Tack för påpekandet Robert, du har helt klart en poäng. Med inlägget ovan vill jag belysa det glapp som uppstår, och de tankar som väcks, när man som student hör påstående som i exemplet ovan samtidigt som man skolas i att allt ska vara vetenskapligt underbyggt.

  4. Tack för ett bra inlägg Helena!

    Måste kommentera det du skriver Robert. Jag förstår din poäng och jag förstår att apoteken resonerar så. Men det skapar med största sannolikhet förvirring hos kunder som inte har koll på vilken rubrik i GPP som farmaceuten förhåller sig i de olika delarna av apoteket.

    Som kund vill jag kunna lite på det farmaceuten säger oavsett vart i butiken vi befinner oss. Jag vill kunna lite på att farmaceuten tar mitt bästa i första hand genom hela mötet.

    Annars skulle jag vilja att farmaceuten talar om för mig vilka riktlinjer den följer till höger i butiken och vilka riktlinjer som gäller till vänster.

    Typ så här kanske: “Nu när vi går från recepturen behöver jag inte längre förhålla mig till GPP, nu sätter jag inte längre din hälsa i första rummet och mina rekommendationer har inte längre vetenskaplig grund. Nu är jag säljare och du kan ta allt jag säger med en nypa salt.”

  5. Jag måste hålla med Apotekskund och tycker Robert Svanström uttrycker ett väldigt företagsekonomiskt perspektiv – vilket kanske är vad man ska göra som chefsfarmaceut på Sveriges Apoteksförening – och lämnar den farmaceutiska yrkesrollen därhän. Det är en dissonans om vi ska förhålla oss olika till vetenskap och beprövad erfarenhet beroende på produkt, särskilt som det inte finns motsvarande uppfattning och kunskap hos våra kunder om att produkterna på apoteket kan tillhöra olika regulatoriska grupper! Bara inom segmentet där vi ska tillämpa rationell läkemedelsanvändning finns ju produktgrupper för vilka vi har obefintlig vetenskap och ytterst begränsad erfarenhet (enligt SoS definition av beprövad erfarenhet i sina nationella riktlinjer), grupper som för de flesta konsumenter dessutom är ourskiljbara från vissa typer av livsmedelsvaror. Den här diskussionen är en yrkesrollsfråga, och som sådan kan den inte avfärdas med distinktioner mellan regulatoriska indelningar av varugrupper.

  6. Tack för att du lyfter frågan…Det stör mig enormt att apoteken, av alla ställen, säljer smink och andra försköningsmedel. Jag kommer ihåg många diskussioner om ex esbirotox, det fick inte säljas innan det hade godkänd vetenskaplig grund att det lindrar förkylning. Nu säljs allt. En del apotek säljer tom vanliga veckotidningar, som har tex “gör om mig” tema eller kungaskvaller!
    Apoteken och apotekspersonal kändes förr seriösa, numera är de snarare att betrakta som vilken ICA som helst. De ska exponera varor på ett köpande sätt och mervärdesförsäljning premieras. När jag hämtar ut min medicin kan jag få frågan om jag inte behöver halstabletter eller om inte lite läppstift skulle pigga upp mig!
    FY….Numera kan man inte lita på i vilken avsikt en apoteksanställd rekomenderar något…

  7. Att som seriöst apotek erbjuda kosmetika som är noga utvalt för känslig hy och inte innehåller parfymer tycker jag går bra ihop med min apotekarroll på apotek. Det passar lika bra in som ansiktskrämer och annan parfymfri hudvård.

  8. Hej Lajla!
    Jag är benägen att hålla med dig. Min tanke är inte att diskutera handelsvarornas vara eller icke vara, det vet vi ju båda att det är viktiga för apoteken, utan min tanke var att diskutera på vilket sätt man kan marknadsföra dem. Jag är, som blivande apotekare, mån om att apoteken ska ha högt förtroende bland kunder, patienter och övrig hälso- och sjukvårdspersonal. Detta förtroende tror jag inte skapas genom dåligt underbyggd marknadsföring.

  9. Angående det här med “noga utvalt för känslig hy”, eller som nuvarande och vilseledande marknadsföring säger: “utan onödiga tillsatser”, är en sanning med modifikation. Om man som medveten konsument kikar en sekund eller två på innehållsförteckningarna på dessa kosmetikaprodukter, så finner man både en och fem av dessa “onödiga tillsatser”. Ofta i form av PEG-ämnen, sulfater, silikoner och annat tjafs som kan vara både allergiframkallande och hormonstörande.
    Det är ett för mig stort mysterium att flera apotekskedjor vågar marknadsföra en stor del av sina skönhetsprodukter som “miljövänliga” “utan onödiga tillsatser” med mera, när det i själva verket är osanning.

Kommentera

Please enter your comment!
Please enter your name here

Regler för kommentarer på Läkemedelsvärlden.se

Kommentarerna förhandsgranskas inte. Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läkemedelsvärldens redaktion förbehåller sig rätten att stryka hela eller delar av inlägg som inte uppfyller våra regler. Läs mer här