Begreppet förändring förknippas ofta med kreativitet, förbättring,
rationalitet, förnyelse, kanske omtanke och andra positiva tankegångar.
Det fiffiga är emellertid att även försämring är en förändring, så man
är ju egentligen helgarderad när man använder begreppet. Språklig
spetsfundighet? Nja, det finns nog inslag av ordets makt över tanken.
Förändringen kan bli ett självändamål.
Omregleringen av apoteksmarknaden må ha hyllats av några politiker, aktörer och yrkesutövare. Men kunderna verkar inte hålla med. Nöjd kund-index har sjunkit från tidigare 95 till 75 efter omregleringen. Har möjligen mätinstitutet frågat enbart konservativa gnällspikar eller är kunderna så otacksamma att de inte förstår finesserna i förändringen?
Det är hur som helst inte gratis att göra ett sådant ingrepp i samhällsmaskineriet. Läser man i årsberättelserna för Apoteket AB och Apoteksgruppen finner man omstrukturerings- och försäljningskostnader som uppgår till ca 1 400 mkr. Härtill ska föras kostnader som socialdepartementet haft för egen personal och konsulter. Dessa har departementet inte ansett sig kunna eller vilja redovisa trots upprepade förfrågningar under lång tid.
Tillkommande löpande kostnader är, förutom att systemet tillförts 460 mkr i handelsmarginalen, personalförstärkningar på TLV och Läkemedelsverket med 15 -20 personer. Hit ska också räknas kostnaden för den tillsyn av den receptfria försäljningen som kommunerna knappt börjat utföra.
Det är klokt att granska monopol. Särskilt angeläget om de är privata eller oligopol. Det är uppenbarligen också angeläget att tänka sig för innan man stökar till det i fungerande samhällsfunktioner.
Varför då dessa rader? Det går ju inte att vrida klockan tillbaka. Förbättringar och anpassningar till konsumenternas behov måste alltid beaktas. Den nu genomförda omregleringen har dock hittills inte varit särskilt framgångsrik sett ur kundernas perspektiv. Det är bara att hoppas att nästa drag med skattefinansierade åtgärder genomförs med större eftertanke.
Apoteksbranschen och framför allt dess tålmodiga personal har en tuff match att gå för att återfå kundförtroendet som en aktör inom hälso- och sjukvårdsområdet om man inte definitivt ska sälla sig till den kommersiella hälsokosmetiska detaljhandeln.


Regler för kommentarer på Läkemedelsvärlden.se
Kommentarerna förhandsgranskas inte. Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läkemedelsvärldens redaktion förbehåller sig rätten att stryka hela eller delar av inlägg som inte uppfyller våra regler. Läs mer här