Hårresande exempel från apoteksdisken

    24 Sep 2014, kl 09:14
    4

    Amadou Jallow
    Apotekare

    Om bloggen

    Här skriver våra gästbloggare regelbundet om ämnen som de funderat på och har tankar om. De åsikter som framförs är skribenternas egna.

    Efter några möten på apoteket, känner patienten ofta tillit och diskuterar saker de går och bär på. Här vill jag dela med mig ett litet axplock av vad jag träffat på vid apoteksdisken.
     
    ”Jag tog två Metoprolol idag för att mina Cozaar Comp Forte tog slut”, berättade patienten. ”Det är alltid otakt med mina mediciner eftersom det är olika många tabletter i förpackningarna”, sade hon. När jag förklarade hur kombinationen samverkar för att sänka blodtrycket, kom det fram att patienten inte alltid tar läkemedlen tillsammans, eftersom hon är rädd för att hon ska skadas av ”alla dessa kemikalier”.
     
    Hon berättade också att doktorn vid hennes senaste besök, hade sagt att hon var duktig och hade ett blodtryck som en 20-årings. Jag bad henne berätta för doktorn vad hon sagt till mig och att jag tyckte att medicineringen borde ses över. ”Du får gärna ta upp det nästa gång du kommer in på apoteket”, avslutade jag.
     
    ”Alla dessa solkrämer, vilken är bäst?” undrar kunden. ”Du behöver bara faktor 20”, svarar jag. ”Högre solskyddsfaktor behöver jag allt, eftersom jag går på månadslång Tetracyklin-behandling”, svarar hon. ”Då ska du inte sola alls, du ska hålla dig i skuggan och fortsätta vara blek”, svarar jag lite skämtsamt men med allvar i botten. ”Det ska du säga”, kontrar hon, ”jag måste passa på och sola när det finns sol”.
     
    Jag återkallade till allvaret genom att fråga om hon visste att hon kan få hudskador. ”Visst” svarade hon, ”men jag ska sola ändå. Hjälp mig därför med den bästa solkräm du har”. Jag frågade om hon kunde tänka sig en terapiändring för att kunna sola och det kunde hon. Jag ringde förskrivaren och förslog en annan antibiotika, alternativt behandlingsuppehåll, för att patienten skulle kunna sola säkert. Vi kom överens om det senare och det blev varken läkemedel eller solkräm denna gång.
     
    ”Xalatan ska numera inte förvaras i kylskåp”, säger jag. ”Fast jag har det i kylskåp ändå för jag vill känna när den kalla droppen landar i ögat, svarar patienten. ”Den kalla droppen kommer att sköljas bort av dina tårar och då förlorar du behandlingseffekten”, kontrar jag. ”Du vet att läkemedlet måste hinna omvandlas till den aktiva formen för att effektivt kunna sänka ögontrycket”. Han svarar bestämt att han kommer att fortsätta droppa kallt eftersom han inte känner att han har droppat om den är rumstempererad. ”Ja du, jag förstår vad du säger, men jag vill att du diskuterar detta med din ögonläkare”, svarar jag. 
     
    Jag vill med dessa exempel uppmärksamma apoteksfarmacevter på att patienter inte alltid förstår vare sig varför de fått ett visst läkemedel, allvaret i att göra fel genom att göra lite som de vill eller genom att använda för lite eller för mycket efter eget huvud, och/eller i att utsätta sig för risker i form av svåra biverkningar eller utebliven behandlingseffekt.
     
    Du som apoteksfarmaceut kan arbeta för patientvänlig behandling genom att vara uppmärksam vid apoteksdisken. Du kan hjälpa både patienten och förskrivaren genom att påpeka brister och i förekommande fall föreslå en terapiändring i samråd med patient och förskrivare. Du gör en stor insats, använder dina kunskaper och dessutom blir jobbet roligare!
     
    Jag vet att du som apoteksfarmaceut varit med om många liknande händelser vid apoteksdisken och du får gärna dela med dig av dina egna hårresande exempel här. Vi lär av varandra!

    4 Kommentarer

    Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer

    1. Haha! Det är härligt med kunder! 😀
      Tack Amadou för att du delar med dig!

      Jag hade ett missförstånd som jag tycker är lite kul!

      Kunden sa: – Min Losec tack! (trodde jag..)
      Och jag stod som ett frågetecken.
      Men när jag frågade efter kundens namn såg kunden förvånad ut och sa (igen): Milosevic! …

      Dags att få i mig lite kaffe tänkte jag..

    2. Hej Amadou! Kul att läsa om dina möten. Jag studerar till apotekare och har jag en fråga angående ögondropparna du skrev om. Sköljs alla kalla droppar bort av tårarna? Det finns ju andra droppar som ska förvaras i kylskåpet också?

    3. Tack för input Maria och Anna. Jag saknar vetenskapligbelägg för att alla kalla droppar tvättas bort av tårarna. Jag utgår från att tårarnas funktion är att rensa ögonen från skräp och är det för kallt så ökar torrflödet. Patienten i det tredje exemplet förstod inte att följden av att välja att droppa kalla ögondroppar som sedan rann ut direkt igen, blev att hans ögontryck aldrig korrigerades ordentligt. Observera att Xalatan är en prodrug som måste hydrolyseras till en farmakologisk aktiv form. Jag har träffat många patienter som inte tempererar sina ögondroppar eller salva och därför inte får tillräcklig effekt av behandlingen. Förskrivaren förlänger eller byter då behandling, vilket är frustrerande för både patient och förskrivare. Det är dessutom kostsamt och innebär onödigt lidande för patienten. Jag brukar därför klistra doseringsetiketten över förpackningstexten om kylförvaring (t.ex. kloramfenikol) samt talar om för patienten att under användningstiden kan den förvaras i rumstemperatur.

    4. Tack för intressanta fall och bra handläggning i samtliga. Håller absolut med om att farmaceuter kan tjäna mycket på att utbyta erfarenheter med varandra.

    Lägg till ny kommentar

    Regler för kommentarer på Läkemedelsvärlden.se

    Kommentarerna förhandsgranskas inte. Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läkemedelsvärldens redaktion förbehåller sig rätten att stryka hela eller delar av inlägg som inte uppfyller våra regler. Läs mer här