Annons

En dom som väcker många frågor

20 feb 2013, kl 17:32
0

Petra Hedbom
Tidigare chefredaktör Läkemedelsvärlden.se

Om bloggen

Här bloggar vi på redaktionen om saker och ting som rör sig i våra huvuden och i vår omvärld.

Jag har tappat räkningen på antalet gånger som jag ringt till handläggaren på förvaltningsrätten i Uppsala för att fråga hur det går. Efter drygt ett och ett halvt års väntan har domen kommit och många är vi nog som är bekymrade över utfallet.

Förvaltingsrätten har beslutat att pressmeddelandet om det receptbelagda läkemedlet Pradaxa är att betrakta som marknadsföring. Så långt är det okej. Men de anser också att de enda som får ta emot den typen av marknadsföring är de som arbetar inom hälso- och sjukvården. Journalister är att betrakta som allmänhet eftersom de inte ”är behöriga att förskriva eller lämna ut läkemedel” som det står i domen. Reklam för receptbelagda preparat får inte riktas till allmänheten och det var det följaktligen fel av Boehringer Ingelheim att lägga ut det på en sajt riktad till journalister.

Först och främst ska sägas att journalister kan göra ett bra jobb även utan pressmeddelanden. Kåren höjer ofta sin röst mot den uppsjö av PR som företagen förser oss med. Genom att ta del av originalstudier, vetenskapliga artiklar och intervjuer kan vi få fram de nyheter som vi vill belysa.

Men domen väcker ändå frågor. Läser man den framgår där att Läkemedelsverket skulle kunna gå in i efterhand och utöva tillsyn av den information som en journalist skrivit utifrån ett pressmeddelande. På Läkemedelsverkets rättsenhet säger man att de inte har för avsikt att börja specialgranska journalistiskt material. De litar på att vi gör vårt jobb, säger chefen för enheten. Jag hoppas att det förblir så. Det vore olyckligt om myndigheter börjar granska och ifrågasätta journalisternas källor.

Men det finns andra som förser både media och allmänhet med information. Både sjukvårdshuvudmännen och inte minst akademin skriver också pressutskick om sina resultat och säga vad man vill men de har också drivkrafter. Risken om vi inte får ta del av företagens egen information är att bilden blir ensidig och det tjänar ingen på.

En annan fråga är var gränsen för allmänheten går? Om personal vid myndigheter och landsting, utan att vara läkare eller farmacevt, vill ta del av riktad information från företagen till exempel i samband med införande av nya läkemedel, är det då okej?

Förvaltningsdomstolen har också tagit fasta på att sajten Mynewsdesk inte skyddar pressmeddelandet bakom lösenord utan att det bara ligger ett antal klick bort. Så ser det ut på de flesta av läkemedelsföretagens sidor, en enkel fråga om du arbetar inom vården eller media. Frågan är vad som kommer att hända med dessa nu?

Boehringer Ingelheim har inte beslutat om de ska överklaga domen. Men oavsett så blir det intressant att följa vad konsekvenserna blir och vilka som tjänar respektive förlorar på den.
 

Kommentera

Please enter your comment!
Please enter your name here

Regler för kommentarer på Läkemedelsvärlden.se

Kommentarerna förhandsgranskas inte. Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läkemedelsvärldens redaktion förbehåller sig rätten att stryka hela eller delar av inlägg som inte uppfyller våra regler. Läs mer här