Dags för företagen att bryta ny mark

    2 Jun 2009, kl 19:36
    0

    Petra Hedbom
    Tidigare chefredaktör Läkemedelsvärlden.se

    Om bloggen

    Här bloggar vi på redaktionen om saker och ting som rör sig i våra huvuden och i vår omvärld.

    Det är inte första gången vi hör det. Men varje gång känns det mer påtagligt. Inget läkemedelsföretag som vill överleva efter 2020 kan ägna sig åt att utveckla enbart läkemedel. Budskapet är mycket tydligt i en konsultrapport från Pricewaterhousecopers om hur företagen ska klara sig i framtiden.

    Det duger inte längre att utveckla ett par molekyler, köra stenhård marknadsföring och hoppas på att det blir kioskvältare av pillret. Tiden då läkemedelsföretagen kunde jobba så är förbi enligt rapporten “Pharma 2020: Challenging buissness models. Wich path will you take?? som nyligen släpptes.

    Rapporten är den fjärde i en serie som konsultföretaget arbetat fram om läkemedelsmarknaden 2020. Denna gång handlar det om affärsmodeller och hur företagen ska satsa sina kort för att överleva det kommande decenniet. Att fortsätta på samma vis som de senaste åren verkar vara en dålig idé, något som flera analyser har visat på en längre tid. Det är dags för läkemedelsektorn att byta strategi.

    Rapportförfattarna presenterar att antal olika alternativ som de anser att företagen har att välja mellan. I grunden för dem ligger det gamla mantrat ?tillsammans är vi starka?. När företagen ska möta de allt högre krav som ställs från betalarna på att en viss produkt verkligen ska tillföra nytta krävs bredd. Den bredden kan uppnås genom samarbeten, inte bara om att knyta till sig biotechföretag eller generikaproducenter utan genom att ta sig an hela hälsoregistret. Det är igenom brobygge mellan sjukhus, akademi, dietister och hälsocoacher som lösningen ligger.

    Två plus två blir fem, resonerar man i rapporten och presenterar två modeller för att nå dit, the ?federated?, eller den sammanslagna och the ?fully diversed?, eller den delade. I den delade modellen utgörs samarbetet av ett nätverk som bildas av de separata enheterna. Enheterna kan vara de ovan nämnde, läkemedelsföretag, sjukhus, universitet och gym. Till detta kommer tekniklösningar och analysverktyg som kan bygga de infrastrukturer som behövs. Enheter ska ha gemensamma mål och delad tillgång på alla information som patientdata och resultat för att driva utvecklingen snabbare framåt och ta lärdom av varandra.

    I den delade modellen finns i stället ett moderföretag som utvidgar sig genom förvärv och därigenom får en större bit av marknadskakan. Ett av de mest kända exemplen är Johnson & Johnson som är stora både inom läkemedel och annan typ av hälsovård. Företaget har till exempel webbaserade hälsocoacher och program för förebyggande hälsovård. Där nämns också Vodafone som tillsammans med spanska Medicronic Salud och Aerotel Medical Systems för att leverera trådlösa lösningar för hälsokontroll i hemmet.

    Läser man rapporten förstår man att en image som signalerar hälsa och friskvård innebär en blinkning till konsumenterna som kommer ligga företagen till gagn. Att som Pfizer hålla i utbildning av personal på vårdcentral låter som ett steg i rätt riktning. Men det gäller att kunna parera mellan konsumentflirtar och regelverk. Skulle det vara okej med ett gym á la Astrazeneca eller Gsk?

    Men någonting lär hända, för som konsultrapporten säger i sin slutsats – läkemedelsföretagen har hittills fokuserat på vad de kan få ut av de 10 procent av hälsobudgetar som går till läkemedel. Det återstå att se vad man kan få ut av de övriga 90 procenten.

    Lägg till ny kommentar

    Regler för kommentarer på Läkemedelsvärlden.se

    Kommentarerna förhandsgranskas inte. Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läkemedelsvärldens redaktion förbehåller sig rätten att stryka hela eller delar av inlägg som inte uppfyller våra regler. Läs mer här