Färger kan spela en stor roll i marknadsföring av ett läkemedel, se bara på det blå potenshöjande pillret Viagra som är världskänt.
Astrazeneca räknar med att färgen på deras lila piller mot halsbränna, Nexium och Prilosec också ska kunna driva på försäljningen på ett liknande sätt. Men nu tar Astrazeneca det till en annan nivå och menar att Nexiums distinkta lila färg inte får användas av generiska läkemedelskonkurrenter.
Ett annat läkemedelsföretag i Indien, Dr. Reddy´s Laboratories, säljer ett generikum till Nexium och använder en lila färg på sina kapslar. Astrazeneca menar att det är ett direkt hot mot försäljningen av Nexium och lämnade därför ett klagomål till en tingsrätt i USA.
Tingsrätten har i ett tidigt skede gett Astrazeneca rätt att ha patent på den lila färgen när det gäller försäljning av Nexium och Prilosec. Anledningen är att kunder skulle kunna bli förvirrade och blanda ihop de olika läkemedlen när det gäller exempelvis annonser.
Därför är nu det indiska läkemedelsbolagets försäljning av sin generiska form av Astrazenecas halsbränneläkemedel stoppad. Spärren är dock tillfällig och tingsrätten har uppmanat båda företagen att komma med en handlingsplan inför nästa utfrågning eller om det skulle bli en fullständig rättegång.
I Sverige säljs Nexium som rosa tabletter eller i dospåsar.