?Apotekens kundservice försämras successivt?

Plötsligt har ett apotek i min hemtrakt, Ängeln i Sjöbo, dragit ner på öppethållandet; stängt förmiddagar. Enligt uppgift beroende på en enda persons sjukskrivning. Då man har personalresurser gemensamt med sex andra apotek i regionen kan man fråga sig om planering och resursfördelning skötts på ett tillfredsställande sätt.

2 nov 2005, kl 13:55
0

Annons

Det har en längre tid handlat om långa väntetider för äldre och sjuka att få ut nödvändig medicin. På ett apotek har, enligt uppgift, en receptarie tvingats arbeta ensam trots att man schemalagt en styrka på fem.

Klagomål förekommer också på bristande lagerhållning av viktiga mediciner och även på långsam distribution av desamma.
Vid lasarettet i Ystad lär till och med vårdpersonal tvingas köa på apoteket för att få ut avdelningens mediciner. Personalresurser tas alltså från vården till läkemedelsdistribution. Beklämmande!
Hur kan i detta läge Apoteksbolaget gå ut och försvara sin monopolställning?

Är det inte dags att avstå från såväl ?kiosksortimentet? som receptfria läkemedel och låta dagligvaruhandel med sitt effektiva distributionsnät ta över?

Då kan apoteken prioritera det som bör vara deras huvuduppgift ? distribution av för sjukvården viktiga läkemedel!

Jan Månsson

Sveriges Pensionärers Intresseparti, Sjöbo

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng