Företag:
Astrazeneca
Instans:
IGMp
Diarienummer:
W1579/15
Läkaren reagerade på att hen fått en direktinbjudan till produktinformation om läkemedlet Brilique och till ett nationellt möte med rubriken ”den komplexa infarktpatienten”.
Anmälaren har reagerat på inbjudan bland annat för att hen inte tillhör den uppgivna målgruppen, vilket innebär att den bör ha gått ut väldigt brett. Anmälaren liknar sådan obeställd epost vid spam och undrar om det är enligt branschregler och förenligt med god marknadsföringssed.
Enligt IGMp ska inbjudningar till produktinformation skickas till verksamhetschefen och kopia kan vidarebefordras till relevanta medarbetare.
Astrazeneca medger att direktinbjudan till produktinformation via epost var ett misstag. Däremot anser företaget att inbjudan till det nationella mötet var helt i sin ordning, då verksamhetschefen, med kopia till bland annat kardiologer fått den via posten och inte med epost.
IGM godtar det senare och anser att överträdelsen vad gäller direktinbjudan via epost kan hänföras till enkelt avsteg. Astrazeneca får betala 40 000 kronor.