Företag:
Novo Nordisk AB
Instans:
IGMa
Diarienummer:
R059-15
Företaget håller inte med utan hävdar att en helhetsbedömning av broschyren visar att det är en terapi- och utbildningsinriktad trycksak, strikt problemorienterad och produktneutral.
IGM håller med till en del men det håller inte hela vägen resonerar IGMa men drar slutsatsen att en helhetsbedömning av broschyren just visar att det primära syftet är att marknadsföra Vagifem. Till exempel är det ett läkemedelsföretag som är avsändare av informationen. Broschyren har tydlig anknytning till just Vagifem då den anger produktnamnet Vagifem, genom att hänvisa till hemsidan vagifem.se där fler broschyrer kan laddas ned. Hemsidan har IGM förövrigt behandlat i ett separat ärende.
Eftersom broschyren, enligt IGM, är marknadsföring handlar det om läkemedelsinformation och sådan får inte vara förtäckt enligt de etiska reglerna. Förutom att det är just vad den här marknadsföringen är så ska all läkemedelsinformation innehålla miniminformation som läkemedelstes beredningsform, verksamma beståndsdelar och en uppmaning att läsa bipacksedeln.
90 000 kronor ska företaget betala för den här, som IGM bedömer, normala förseelsen.