Annons
IGN fäller flera svårlästa bannerannonser
Foto: Istock

IGN fäller flera svårlästa bannerannonser

I sex fällningar på kort tid slår IGN fast att plikttext i bannerannonser för läkemedel måste gå att läsa.

10 dec 2025, kl 10:43
0

Annons

Svårlästa bannerannonser för läkemedel har på senare tid lett till ett flertal fällande beslut hos informationsgranskningsnämnden, IGN. På mindre än två månader har nämnden vid sex tillfällen fällt läkemedelsföretag för bannerannonser där det enligt IGN är alltför svårt att läsa den så kallade minimitexten.

Enligt läkemedelsbranschens etiska regelverk, LER, ska läkemedelsinformation som minst innehålla uppgifter om bland annat läkemedlets namn, beredningsform, styrka, användningsområde, verksamma beståndsdelar, eventuella varningsföreskrifter om läkemedlets användning, receptstatus, förmånsstatus (subventionerad eller ej) och läkemedelsföretagets namn och kontaktinformation.

Det är denna minimiinformation som IGN i de aktuella ärendena framhåller måste gå att läsa även i bannerannonser på webben.

Suddigt, smått och kort

De brister som IGN påpekat är att minimitexten är för liten, för suddig och/eller visas under för kort tid. Det senaste ärendet i raden gäller en bannerannons på www.lakartidningen.se för läkemedlet Beyonttra (akoramidis) mot transtyretinamyloidos hos vuxna patienter med kardiomyopati.

IGN anser att minimitexten i annonsen både är för liten och visas för kort tid. Det ansvariga företaget Bayer medger detta och får betala en straffavgift på 110 000 kronor.

De flesta av de fällda företagen medger, precis som Bayer, att de gjort fel. I några fall förklarar företaget hur felet uppkommit. Som exempelvis Novo nordisk som bannerannonserat för Ozempic (semaglutid) och anlitat en ny reklambyrå baserad i ett annat land för jobbet.

”Med anledning av detta missbedömdes kravet på att minimitexten ska vara lätt läsbar och att bannern ska visas under så lång tid att man lätt hinner läsa den”, skriver företaget till IGN.

”Subjektiv bedömning”

Ett företag som däremot inte erkänner något misstag är UCB pharma AB som marknadsför det immundämpande läkemedlet Bimzelx(bimekizumab). IGN kritiserar företaget för en bannerannons där minimitexten om Bimzelx enligt nämnden visas för kort tid.

”UCB Pharma AB instämmer i att det kan vara en utmaning att bedöma vilken exakt tid som är lämplig för att hinna läsa varje sida i en rullande banner. Det finns ingen exakt angivelse på hur många sekunder som behövs och det blir därför en subjektiv bedömning utifrån hur snabbt mottagaren läser. Vi bedömer att den tid som avsatts för varje sida är fullt tillräcklig för att läsa den förkortade förskrivningsinformationen”, skriver företaget i sitt svaromål.

Det håller dock inte IGN med om utan fäller även UCB pharma AB.

Previous article TLV vill stoppa missbruk av licensförskrivning