4 MINUTER MED?

vid Apoteket AB:s ledningskansli, som varit med och beslutat om att den centrala styrningen av exponeringen av egenvårdsprodukter ska stärkas.

16 feb 2004, kl 14:00
0

Hur då?

? Vi har beslutat att vi ska ha mer av space-management.

Vad är det?

? Det är ett hjälpmedel som används i handeln för att få stöd för var varor ska placeras, hur många rader de ska ha och liknande.

Så apoteket i Boliden och Sturegallerian i Stockholm ska exponera samma produkter; en vecka rynkkrämer, nästa myggmedel?

? Nej, nej, inte alls. Space-management har inte med vilka produkter som ska säljas, utan var i butiken olika varor ska stå. Var varorna placeras ska enligt vårt program enbart grundas på efterfrågan och försäljning. Har du två apotek med exakt samma produkter och försäljning då får de samma rekommendationer. Men det ser ju ofta olika ut. Efterfrågan skiljer sig åt mellan olika apotek.

Kan inte apoteken lokalt besluta var de ska placera produkterna utifrån efterfrågan?

? Minns Systembolaget. Den muthärvan handlade bland annat om att leverantörer försökte påverka placeringen av flaskorna, ?sätt min flaska i ögonhöjd så??.

? Vårt space-management säger att här ska din vara stå.
Vi tar inte order från någon eller låter varornas placering påverkas av annat än efterfrågan och försäljning. Olika leverantörer ansöker om att få in sina produkter hos oss. Det är ett beslut.
Var och hur vi sedan placerar varan ska i framtiden än mer styras av det här space-managementprogrammet. Just för att förhindra påverkan från leverantörer.