Annons
Apotekens svar om nya reglerna för distanshandel
Foto: Istock

Apotekens svar om nya reglerna för distanshandel

Här är sju apoteksjättars svar på Läkemedelsvärldens enkät om skärpta regler för distanshandel.

16 sep 2025, kl 08:59
0

Annons

"För de med rörelsehinder eller de som inte har tillgång till bil blir vardagen väldigt komplicerad. Vi har exempel på kunder där det inte ens går buss till ombudet."

Som Läkemedelsvärlden rapporterat börjar nya tuffare regler för distanshandel med läkemedel gälla 1 november.

Läkemedelsvärlden har skickat en enkät till de apotek och detaljhandelsbutiker som har Läkemedelsverkets tillstånd att bedriva distans- och/eller e-handel med receptfria läkemedel.

I den här artikeln kan du läsa en sammanfattning av Läkemedelsvärldens kartläggning.

Nedan redovisar vi svaren från sju stora apoteksaktörer.

Apohem

Michaela Skog, chefsfarmaceut:

Hinner ert apotek genomföra alla nödvändiga anpassningar till de nya föreskrifterna om distanshandel innan 1 november?

Vi planerar att bli klara med alla nödvändiga anpassningar tills de nya föreskrifterna träder i kraft.

Har ni stött på praktiska utmaningar i förberedelsearbetet? I så fall, vilka?

Den största utmaningen är att tolka regelverket och avgöra på vilken nivå anpassningarna behöver göras. De nya föreskrifterna påverkar dessutom flera av våra samarbetspartners och underleverantörer, vilket innebär att vi är beroende av att även de genomför nödvändiga förändringar för att vi ska kunna fortsätta använda deras tjänster.

Har de nya föreskrifterna påverkat era kostnader?

Anpassningen till de nya föreskrifterna innebär ökade tids- och resursinsatser både före och efter implementeringen. Även de begränsade leveransmöjligheterna för läkemedel kan påverka kundernas leveransval och därmed potentiellt leda till högre transportkostnader.

Vad kommer de nya föreskrifterna att innebära för era kunders tillgång till läkemedel?

Våra kunder kommer även fortsättningsvis att ha god tillgång till läkemedel och flera leveransalternativ att välja mellan. Däremot kommer flexibiliteten att minska något och kunderna kan behöva planera för att ta emot fler leveranser personligen.

Apotea

Stefan Eriksson, vice vd:

Hinner ert apotek genomföra alla nödvändiga anpassningar till de nya föreskrifterna om distanshandel innan 1 november?

Ja, vi arbetar intensivt med de nödvändiga anpassningarna och siktar på att ha genomfört allt innan den 1 november.

Har ni stött på praktiska utmaningar i förberedelsearbetet? I så fall, vilka?

Vi har mött vissa praktiska utmaningar, men tack vare Apoteas starka förutsättningar ser vi inga hinder som inte går att lösa.

Har de nya föreskrifterna påverkat era kostnader? 

Apotea är väl förberett och vi känner oss trygga med de nya föreskrifterna. Kostnaderna kommer att påverkas, men vi kommer fortsatt att hålla vårt kundlöfte: snabbt, billigt och fraktfritt.

Vad kommer de nya föreskrifterna att innebära för era kunders tillgång till läkemedel? 

Apotea har en stabil grund för trygg och säker läkemedelsförsörjning, och de nya föreskrifterna kommer inte att begränsa tillgången till läkemedel. Läkemedlen går fortsatt att beställa via Apotea.se. Däremot kan distributionsservicen försämras, vilket kan utgöra en praktisk utmaning för vissa kundgrupper. Speciellt kan personer som redan är sjuka, äldre eller bor i glesbygd påverkas, eftersom resan till närmaste utlämningsställe kan bli längre, dyrare och mer besvärlig för dem. Detta innebär en risk att just de med störst behov av enkel tillgång till läkemedel påverkas mest.

Apoteket AB

Mikael Meijer, affärsområdeschef e-handel:

Hinner ert apotek genomföra alla nödvändiga anpassningar till de nya föreskrifterna om distanshandel innan 1 november?

Ja, vi har för avsikt att ha färdiga lösningar på plats 1 november för att efterleva kraven.

Har ni stött på praktiska utmaningar i förberedelsearbetet? I så fall, vilka?

De nya reglerna har under processen varit otydliga i vissa delar vilket inneburit merjobb för oss. I förlängningen innebär de nya reglerna att vi behöver anpassa leveranslogistiken vilket kräver mer resurser och kan leda till högre kostnader. I samband med införandet behöver vi även säkerställa resurser i våra fysiska butiker för att svara på kundernas frågor om de förändrade leveransalternativen.

Har de nya föreskrifterna påverkat era kostnader?

Kravet på att läkemedel inte får lämnas ”lätt gripbara” kan leda till ökade kostnader för leverans och hantering, särskilt i glesbygd där leveransalternativen är begränsade. Anpassningar i IT-system för att följa de nya reglerna kan också kräva investeringar. Transportörer som måste säkerställa efterlevnad av de nya reglerna behöver utbilda sin personal, vilket kan vara tidskrävande och kostsamt och påverka deras priser till oss som kund.

Vad kommer de nya föreskrifterna att innebära för era kunders tillgång till läkemedel?

De nya reglerna kan minska tillgängligheten till läkemedel för patienter, särskilt i områden där det inte finns fysiska apotek i närheten. Tillgången på läkemedel i stort på marknaden, och särskilt via fysiska apotek, kommer däremot inte påverkas.

Apotek Hjärtat

Åsa Lindberg, affärsutvecklare:

Hinner ert apotek genomföra alla nödvändiga anpassningar till de nya föreskrifterna om distanshandel innan 1 november?

Ja, vi gör bedömningen att vi kommer vara redo till den 1 november.

Har ni stött på praktiska utmaningar i förberedelsearbetet? I så fall, vilka?

Nej, vi har inte upplevt några praktiska utmaningar.

Har de nya föreskrifterna påverkat era kostnader?

Exakt hur de nya föreskrifterna kommer att påverka våra kostnader är för tidigt att säga. Det beror på vilka nya tjänster och erbjudande som kommer finnas tillgängliga inom last mile-området. (Reds anm: Begreppet last mile syftar på den sista delen av en leveransresa. När en vara transporteras från ett distributionscenter eller lager till slutkunden, ofta hem till en privatperson eller till ett företag.) Vi ser att vissa extra resurser för anpassningen behövs för upprättande av nya rutiner och arbetssätt samt viss extra IT-utveckling.

Vad kommer de nya föreskrifterna att innebära för era kunders tillgång till läkemedel?

Vi ser att tillgänglighet kan minskar något utanför städer och större orter, då möjligheten till hemleverans, framför allt i flerfamiljshus, begränsas. Med vårt stora nätverk av fysiska apotek tycker vi ändå att vi erbjuder en god tillgänglighet till läkemedel både via direktköp och överlämning av e-handelspaket.

Doz Apotek

Karin Lagerqvist, marknads och kommunikationschef:

Hinner ert företag genomföra alla nödvändiga anpassningar till de nya föreskrifterna om distanshandel innan 1 november?

Vi arbetar med de nya föreskrifterna nu och ambitionen är att vi ska vara klara tills de börjar gälla.

Har ni stött på praktiska utmaningar i förberedelsearbetet? I så fall, vilka?

Förändringar i arbetssätt och system kan alltid vara utmanade men vi arbetar nu med att möta alla kravställningar.

Har de nya föreskrifterna påverkat era kostnader?

Ja, utvecklingskostnader och tid/personal.

Vad kommer de nya föreskrifterna att innebära för era kunders tillgång till läkemedel?

Färre kunder kan få sina beställda läkemedel i postlådan vilket främst påverkar kunder med begränsad rörelseförmåga (svårt att ta sig) samt långt avstånd till ombud.

Kronans apotek

Mickaela Borg, PR-ansvarig:

Hinner ert apotek genomföra alla nödvändiga anpassningar till de nya föreskrifterna om distanshandel innan 1 november?

Det är en tajt deadline men vi arbetar mot det.

Har ni stött på praktiska utmaningar i förberedelsearbetet? I så fall, vilka?

Praktiska utmaningar finns och har varit kända sedan tidigare. Utifrån nya krav kring transporttemperatur och överlämnande kommer t.ex. volymer att behöva flyttas mellan leveransalternativ.

Har de nya föreskrifterna påverkat era kostnader?

Mycket tid och resurser har fått läggas på anpassningar kopplat till egenkontroll och teknisk utveckling.

Vad kommer de nya föreskrifterna att innebära för era kunders tillgång till läkemedel?

Jämfört med dagens läge ser vi att leveransalternativen för framförallt kunder som handlar receptfria läkemedel begränsas. Kronans Apotek har inte haft leveransalternativ där receptbelagda läkemedel lämnas lätt gripbara.

Meds

Pressavdelningen:

Hinner ert apotek genomföra alla nödvändiga anpassningar till de nya föreskrifterna om distanshandel innan 1 november?

Avgörande är om branschens transportörer hinner få de tekniska lösningarna på plats som krävs för att apoteket ska kunna uppfylla de nya lagkraven. Det är många aktörer som ska samspela och komma överens om en standard som fungerar för alla och detta med en snäv tidsram.

Har ni stött på praktiska utmaningar i förberedelsearbetet? I så fall, vilka?

Läkemedelsverkets föreskrifter är oklara på flera punkter och saknar koppling till verkligheten. Framförallt kommer utmaningen ligga i att förklara för kunder varför det sker en försämring (utan skäl), samt att även receptfritt omfattas vilket få förstått.

Har de nya föreskrifterna påverkat era kostnader?

Anpassningarna innebär ökade personalkostnader vår kvalitetsavdelning och kundtjänst, samt teknisk utveckling och underhåll. Verket har gravt underskattat dessa kostnader i sin utredning. De nya föreskrifterna kommer också att innebära ökade leveranskostnader, inte minst för att paket går i retur när kunden inte är på plats. Samt utebliven försäljning i de fall där leveransalternativ saknas.

Vad kommer de nya föreskrifterna att innebära för era kunders tillgång till läkemedel?

Färre kommer att kunna få sina receptbelagda och receptfria läkemedel hemlevererade till dörren, framförallt i glesbygd där det saknas alternativ. När de snabbaste och kundvänligaste leveransmetoderna hem till dörren utgår kommer vissa kunder inte ha något annat val än att ta sig till ett ombud. Vilket kan handla om flera mil i glesbygd. För de med rörelsehinder eller de som inte har tillgång till bil blir vardagen väldigt komplicerad. Vi har exempel på kunder där det inte ens går buss till ombudet. I de fall där vi kan erbjuda andra hemleveransalternativ kommer det i vissa regioner innebära kraftigt ökade leveranskostnader för kunden.

Previous article Laskerpris för banbrytande terapi mot cystisk fibros
Nästa artikel Enkät: Tuff deadline för distanshandel