Lät Voltaren-reklam ligga kvar – får dubbla böter

Trots att läkemedelsbolaget fälldes för vilseledande reklam togs reklamen inte bort. Nu döms företaget igen.

2 Okt 2019, kl 12:06
0

I sin marknadsföring av Voltaren gel angav läkemedelsbolaget Glaxosmithcline, GSK, att produkten hade en ”effektduration upp till 12 timmar”. Detta fanns det dock inte täckning för i produktresumén.

Informationsgranskningsnämnden IGN fällde därför i slutet av augusti bolaget för avsteg från läkemedelsindustrins etiska regelverk. Domen innebar en bot på 90 000 kronor.

En månad efter domen, den 27 september, kontrollerade IGN bolagets produktsida voltaren.se och fann att marknadsföringen med påstående om 12 timmars effektduration låg kvar.

Bolagets förklaring är att man håller på att flytta hemsidan till en ny teknisk plattform och att ”implementeringen av korrigeringen blivit något fördröjd”, men att den ska genom föras under en ”mycket snar framtid”.

Förklaringen föll dock inte IGN på läppen, som menar att det är oacceptabelt att låta en marknadsföring som fällts av IGN ligga okorrigerad i en månad, oavsett flytt till ny plattform.

Eftersom GSK inte vidtagit några åtgärder efter den första fällande domen anser IGN dessutom att det nuvarande avsteget är en överträdelse av ”allvarlig grad”. GSK döms därför att betala 180 000 kronor i straffavgift.