GSK stödjer All Trials-kampanjen

All Trials vill att läkemedelsbolag ska publicera all studiedata, även om resultaten är negativa. Nu stödjer GSK som första läkemedelsföretag kampanjen.

7 feb 2013, kl 12:29
0

Författaren och läkaren Ben Goldacre startade i början av januari kampanjen All Trials tillsammans med Sense About Science, BMJ, James Lind Initiative och Centre for Evidence-based Medicine. Syftet är att få läkemedelsföretagen att publicera all tillgänglig studiedata, även om det inte är till fördel för läkemedlen. 

Nu har Glaxosmithkline som första stora läkemedelsföretag öppet deklarerat sitt stöd för kampanjen. GSK har tidigare meddelat att man ska dela med sig av fler detaljer från kliniska prövningar, samt försöka publicera alla studier i vetenskapliga tidskrifter oavsett vad resultatet än. Företaget publicerar idag data från alla kliniska prövningar på en webbplats öppen för alla. Där finns för närvarande resultat från nästan 5 000 kliniska prövningar och webbplatsen har enligt företaget runt 11 000 besökare varje månad.

I och med stödet till All Trials kommer GSK även att publicera CSR, det vill säga mer detaljerade studierapporter med information om design, metod och resultat. Man ska publicera CSR för alla läkemedel, när de godkänts, dras in eller resultaten har publicerats. De kommer dock att anonymiseras. GSK avser även att publicera CSR för alla godkända läkemedel, så långt tillbaka som bildandet av företaget.

Ben Goldacre var mycket glad över stödet från GSK och kallade det på Twitter "ett historiskt ögonblick".

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng