Annons
Läkemedelsföretag får pris för patientinformation
Annika Alterius (t.v.), foto: Takeda. Lena Ring, foto: Apotekarsocieteten.

Läkemedelsföretag får pris för patientinformation

Apotekarsocietetens pris för bästa patientinformation går till läkemedelsföretaget Takeda.

30 sep 2025, kl 08:51
0

Annons

Takeda pharma AB vinner Apotekarsocietetens pris för bästa patientinformation 2024. Företaget får priset för patientbroschyren ”Till dig med CIDP, Kronisk Inflammatorisk Demyeliniserande Polyneuropati” som har tagits fram av Petra Hallgren och Emma Lindh på Takeda.

Apotekarsocieteten skriver i ett pressmeddelande att broschyren på ett tydligt och användarvänligt sätt stöttar en liten patientgrupp med viktig kunskap. CIPD är en ovanlig sjukdom och den prisbelönta broschyren syftar till att både ge patienterna kunskapsstöd och att minska känslor av ensamhet.

Engagerade i patientinformation

Annika Alterius, Medical director på Takeda, är glad över utmärkelsen.

– För oss är det avgörande att patienter i alla skeden av sin sjukdomsresa har tillgång till information, kan förstå sin diagnos och själva tolka sitt välbefinnande. Våra insatser tar alltid sin utgångspunkt i patientens behov och perspektiv, kommenterar hon i pressmeddelandet.

– Vi är övertygade om att välinformerade och engagerade patienter får bättre förutsättningar att ta kontroll över sin sjukdom och på bästa sätt tillgodogöra sig sin behandling, vilket i sin tur ökar chansen att behandlingen ger önskad effekt.

Vill lyfta fram patientnytta

Priset för bästa patientinformation instiftades 2012 och delas årligen ut av Apotekarsocietetens sektion för läkemedelsinformation. Syftet är att uppmärksamma högkvalitativ, innovativ och tillgänglig information som stärker patientens egen förmåga att förstå och använda läkemedel på ett säkert och effektivt sätt.

– Läkemedel ger ju inte avsedd nytta om de inte används rätt och därför vill Apotekarsocieteten lyfta fram initiativ som stärker patienternas möjligheter att få den information de behöver för att kunna navigera sig genom patientresan från diagnos till behandling och uppföljning. Det är just detta som priset Bästa patientinformation vill uppmärksamma, säger Lena Ring, vd för Apotekarsocieteten.

Juryn för priset för bästa patientinformation utgår i sin bedömning från kriterier som tillgänglighet, språk, pedagogik och patientnytta. Juryn består av representanter för apotek, vård, näringsliv och patienter. Priset består av ett diplom, dessutom bjuder Apotekarsocieteten in vinnaren att sitta i juryn kommande år.

Previous article Vetenskapsrådet ska främja AI-utvecklingen
Nästa artikel Vill förebygga brottslighet inom apotek