Läkemedelsföretaget Kenvue marknadsför det receptfria antihistaminläkemedlet Livostin (levokabastin) mot allergiska besvär. Läkemedelsverket har reagerat mot företagets annonsering för Livostin på Google, Facebook, Instagram och på webbplatsen nyheter24.se. Myndigheten anser att marknadsföringen strider mot Läkemedelsbranschens etiska regelverk, LER, och har därför anmält den till Nämnden för bedömning av läkemedelsinformation, NBL.
Anmälde annonser för Livostin
Googleannonserna består av korta texter som beskriver Livostins användningsområde och gör olika effektpåståenden som ”Nässpray mot allergi”, ”pollenmedicin” och ”snabb lindring”. Men, framhåller Läkemedelsverket i sin anmälan, annonserna saknar information om läkemedlets aktiva substans, vilket krävs enligt det etiska regelverket.
Läkemedelsverket anser även att annonserna saknar annan information om hur man använder läkemedlet på ett säkert sätt.
Företaget framhåller i sitt svaromål att den efterfrågade informationen ”ett klick bort” på webbplatsen livostin.se som annonserna länkade till. Kenvue anser att marknadsföringen bör ses som en helhet där webbplatsen ingår och hänvisar till tidigare NBL-beslut i fall som då gällt bannerannonsering.
Men NBL går på Läkemedelsverkets linje. Nämnden tar fasta på att annonserna saknar upplysningen på den aktiva substansen och fäller därför företaget.
Ska betala straffavgift
Även när det gäller annonser för Livostin på Facebook och Instagram ger NBL Läkemedelsverket rätt och fäller marknadsföringen. Här består regelbrottet av att texten med produktinformation är för liten och otydlig och att det går för snabbt innan texten försvinner.
Kenvue ska betala en straffavgift på sammanlagt 110 000 kronor.

