Annons

Succé och bottennapp

Under Läkarstämman var läkemedelsföretagens montrar större och svulstigare än någonsin. Det märks klart och tydligt att stämman blir allt viktigare för företagen att nå ut till läkarna när det blir allt svårare att träffa dem på arbetsplatsen.

23 aug 2002, kl 23:02
0

På Läkemedelsvärlden roade vi oss bland annat med att gå runt och kartlägga utbudet och se hur företagen försökte få in besökarna i montrarna. Tävlingar och förfriskningar var vanliga som lockbeten. Alla ska ha chans att vinna, därför är det egentligen aldrig några svåra frågor, som kräver någon större tankemöda. Svaren finns ofta på affischer i montern.
När tipsraden är inlämnad är det bara att traska vidare till disken med kaffe, apelsinjuice, smågodis eller morotsstavar. Har man otur kommer det fram en representant för företaget som vill berätta om de senaste rönen om något läkemedel.
Pris för mässans bästa företagsmonter ger Läkemedelsvärlden till Aventis. De hade en av de största montrarna men hade ändå lyckats göra den hemtrevlig och ovanlig. Det kändes mer som en sjurumslägenhet med matrum, kök/servering, vardagsrum med öppen spis, kontor med dator och mycket annat. Fåtöljer och stolar fanns på flera ställen och fullt med både fack- och skönlitteratur. Det blev en naturlig och avslappnad mötesplats som alltid var full med folk. Säkert till glädje för Aventis-folket som ändå höll en förhållandevis låg profil gentemot besökarna.
Vräkigt och drastiskt
Pris för mässans sämsta monter ger vi till Janssen-Cilag. Vad har en stor fet BMW Z8 (eller vad modellen nu hette?) på mässan att göra frågar sig vän av ordning? Visst är det ett försök att locka in folk i montern men måste det vara så påkostat och uppenbart? I och för sig visade det sig fungera. När jag stod i Läkemedelsvärldens monter och delade ut tidningar till förbipasserande kom en läkare och frågade: ?Vet du var den där BMW:n står någonstans??
Senare talade jag med Ulf Nissbrand, marknadschef på Janssen-Cilag, och frågade honom varför man ställt en BMW i montern.
? Vi är den fjärde protonpumpshämmaren och har en procents marknadsandel. Det här är ett sätt att få in folk i montern så att vi kan prata med dem och lyfta fram fördelarna med vårt läkemedel. BMW:n är en snabb bil och ska associera till snabb symtomlindring, vilket vi anser att Pariet ger. Snabbhet har varit ett genomgående tema i vår kampanj under hösten.
Det märks att konkurrensen blir tuffare och tuffare. Det är svårt att få uppmärksamhet. Då tar företagen till allt mer drastiska metoder. På frågan om det är relevant marknadsföring med en skinande blank BMW i montern fortsätter Ulf Nissbrand försvara sin sak.
? Företagen har olika tricks för sig att få folk till montern. Vi tycker att det är en bra koppling till läkemedlet men alla läkare förstår den inte. Men det ger oss en bra möjlighet att få prata med folk.